Μαύρη σοκολάτα. Υγεία της καρδιάς και χοληστερίνη

Μαύρη σοκολάτα. Υγεία της καρδιάς και χοληστερίνη


Η μαύρη σοκολάτα και οι σοκολάτες εμπορίου

Η μαύρη σοκολάτα είναι φορτωμένη με πολυάριθμα θρεπτικά συστατικά που κάνουν καλό στην υγεία μας. Παρασκευάζεται από τους σπόρους κακάο του κακαόδεντρου και είναι από τις πλουσιότερες πηγές αντιοξειδωτικών στον πλανήτη.

Έρευνες έδειξαν πως η μαύρη σοκολάτα έχει θετική επίδραση στην υγεία μας μειώνοντας το ρίσκο εμφάνισης καρδιακών προβλημάτων.

Να σημειώσουμε εξ' αρχής πως δεν αναφερόμαστε στα άθλια και απαράδεκτα προϊόντα που πωλούνται στα περίπτερα και τα σούπερ μάρκετ. Οι κλασσικές σοκολάτες του εμπορίου περιέχουν βούτυρο κακάο, πρόσθετη ζάχαρη, γάλα ή σκόνη γάλακτος και ελάχιστες ποσότητες κακάο.

Εκτός από αυτά περιέχουν σιρόπια γλυκόζης υψηλής φρουκτόζης (HGFCS), μαζί με τροφικά πρόσθετα, ενισχυτικά γεύσης όπως το γλουταμινικό μονονάτριο (MSG) και χημικά συντηρητικά.

Προσοχή λοιπόν! Οι σοκολάτες εμπορίου που πωλούνται στα περίπτερα και στα super market όχι μόνο δεν έχουν τα ευεργετικά οφέλη της μαύρης σοκολάτας. Είναι απλά καταστροφικές για την υγεία.

Πάμε να ρίξουμε μια ματιά στα αποτελέσματα των ερευνών σχετικά με τις ιδιότητες και τα οφέλη της μαύρης σοκολάτας για την υγεία του ανθρώπου.

Η διατροφική αξία της μαύρης σοκολάτας

Η καλής ποιότητας μαύρη σοκολάτα με υψηλή περιεκτικότητα σε κακάο έχει ιδιαίτερα υψηλή διατροφική αξία. Περιέχει ικανοποιητική ποσότητα από υδατοδιαλυτές φυτικές ίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.

100 γραμμάρια μαύρης σοκολάτας με περιεκτικότητα 70–85% κακάο περιέχει (1):

  • περίπου 11 γραμμάρια φυτικές ίνες
  • 67% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης (ΣΗΔ) σιδήρου
  • 58% της ΣΗΔ σε μαγνήσιο
  • 89% της ΣΗΔ σε χαλκό
  • 98% της ΣΗΔ σε μαγγάνιο
  • Περιέχει επιπλέον αρκετό κάλιο, φώσφορο, ψευδάργυρο και σελήνιο

Σύμφωνα με το United States Department of Agriculture 100 γραμμάρια μαύρης σοκολάτας με περιεκτικότητα κακάο 75-80% έχει την ακόλουθη διατροφική αξία:

  • Ενέργεια:     600 θερμίδες
  • Πρωτεΐνες:     7,8 γρ
  • Λιπαρά:     42,6 γρ
  • Υδατάνθρακες: 45,9 γρ
  • Εκ των οποίων σάκχαρα:     24 γρ
  • Διαιτητικές ίνες: 10,9 γρ

Επιπλέον περιέχει:

Μέταλλα και ιχνοστοιχεία: ασβέστιο (73 mg), σίδηρο (11,9 mg), μαγνήσιο (228 mg), φώσφορο (308 mg), κάλιο (715 mg), νάτριο (20 mg), ψευδάργυρο (3,31 mg),

Βιταμίνες: Θειαμίνη (0.034 mg), ριβοφλαβίνη (0.078 mg), νιασίνη (1,054 mg), Β6 (0.038 mg), B12 (0.28 mg), βιταμίνη Α (39 iu), βιταμίνη Ε (alpha-tocopherol) (0.59 mg), βιταμίνη Κ (7.3 μg)

Λιπαρά οξέα: κορεσμένα (24.5 γρ), μονοακόρεστα (12.8) γρ, πολυακόρεστα (1.25) γρ, τρανς λιπαρά (0.0), χοληστερίνη (3 mg)

Τέλος περιέχει διεγερτικά όπως η καφεΐνη (80mg) και η θεοβρωμίνη, σε ποσότητες όμως που δε θα διαταράξουν τον ύπνο σας αν καταναλώσετε σοκολάτα το βράδυ.  

Πρέπει να σημειώσουμε πως 100 γραμμάρια είναι μεγάλη ποσότητα για να καταναλώνουμε καθημερινά καθώς πέρα από τα θρεπτικά συστατικά περιέχει πολλές θερμίδες (600) και σάκχαρα. Καλό θα ήταν να καταναλώνουμε μαύρη σοκολάτα με μέτρο και με φειδώ.

Η μαύρη σοκολάτα είναι ισχυρή πηγή αντιοξειδωτικών

Η μονάδα μέτρησης ORAC είναι τα αρχικά από το “Οxygen Radical Absorbance Capacity” και μετράει την αντιοξειδωτική δράση των τροφών.

Οι ερευνητές «βομβαρδίζουν» με ελεύθερες ρίζες οξυγόνου δείγματα τροφίμων και παρατηρούν τη δράση των αντιοξειδωτικών στοιχείων που περιέχουν στην εξουδετέρωση αυτών των ριζών.

Το «οξειδωτικό στρες» είναι η μέτρηση της βλάβης που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες στις κυτταρικές μεμβράνες και στους ιστούς του σώματος. Το αυξημένο οξειδωτικό στρες συμβάλλει καταλυτικά στην πρόωρη γήρανση του οργανισμού.

Μακροπρόθεσμα το οξειδωτικό στρες ευθύνεται για την εκδήλωση πολλών ασθενειών και βλαβών του ανθρώπου όπως:

  • Καρδιαγγειακά νοσήματα
  • Διαβήτης
  • Νόσος του Πάρκινσον
  • Νόσος του Αλτσχάιμερ
  • Καρκίνος
  • Βλάβες του οπτικού νεύρου και προβλήματα όρασης

Πρέπει να επισημάνουμε πως οι ωμοί ανεπεξέργαστοι σπόροι κακάο έχουν από την υψηλότερη βαθμολογία στην κλίμακα ORAC σε σχέση με όλα τα τρόφιμα που έχουν μετρηθεί.

Η μαύρη σοκολάτα είναι φορτωμένη με βιοενεργά φυτοχημικά στοιχεία και θρεπτικά συστατικά που έχουν ισχυρή αντιοξειδωτική δράση όπως οιι πολυφαινόλες, οι φλαβονόλες, οι κατεχίνες και άλλα.

Μια μελέτη έδειξε πως το κακάο και η μαύρη σοκολάτα είχαν μεγαλύτερη αντιοξειδωτική δράση σε σχέση με άλλα φρούτα που ερευνήθηκαν συμπεριλαμβανομένου των μούρων acai και των μπλε μύρτιλλων (2).

Η μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να διευκολύνει τη ροή του αίματος και να μειώνει την αρτηριακή πίεση

Οι φλαβονόλες που περιέχει η μαύρη σοκολάτα διεγείρουν το ενδοθήλιο - τα εσωτερικά τοιχώματα των αρτηριών - για την παραγωγή νιτρικού οξειδίου (ΝΟ) (3).

Μια από τις δράσεις του ΝΟ είναι να στέλνει σήματα στις αρτηρίες για να διασταλούν, πράγμα που διευκολύνει τη ροή του αίματος και κατ’ επέκταση μειώνει την αρτηριακή πίεση.

Αρκετές ελεγχόμενες μελέτες έδειξαν πως οι σπόροι κακάο και η μαύρη σοκολάτα βελτιώνουν τη ροή του αίματος και μειώνουν την αρτηριακή πίεση. Ωστόσο τα ποσοστά επίδρασης είναι χαμηλά. (4, 5, 6, 7). Σίγουρα και άλλο παράγοντες επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την κλινική εικόνα.

Μια μελέτη του 2015 εξέτασε την επίδραση που είχε η κατανάλωση μαύρης σοκολάτας σε 60 άτομα με υπέρταση και διαβήτη τύπου 2. Το αποτέλεσμα έδειξε πως οι συμμετέχοντες που κατανάλωσαν 25γρ μαύρης σοκολάτας για 8 εβδομάδες μείωσαν αρκετά την αρτηριακή τους πίεση σε σχέση με αυτούς που κατανάλωσαν ίδια ποσότητα λευκής σοκολάτας.

Μια ανασκόπηση ερευνών το 2017 έδειξε πως τα ευεργετικά οφέλη της μαύρης σοκολάτας είναι μεγαλύτερα και πιο αξιοσημείωτα σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, τα οποία έχουν μεγαλύτερο ρίσκο εμφάνισης καρδιακών νοσημάτων σε σχέση με νεότερα υγιή άτομα.

Η μαύρη σοκολάτα αυξάνει τα επίπεδα της καλής χοληστερίνης HDL και αποτρέπει την οξείδωση της κακής χοληστερίνης LDL

Η κατανάλωση μαύρης σοκολάτας ενδέχεται να μειώνει μια σειρά από παράγοντες ρίσκου σχετικά με βλάβες και παθήσεις που αφορούν την καρδιά.

Τα φυτοχημικά συστατικά που περιέχει και συγκεκριμένα οι πολυφαινόλες και η θεοβρομίνη ενδέχεται να μειώνουν τα επίπεδα της κακής χοληστερίνης και συγχρόνως να αυξάνουν τα επίπεδα της υψηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνης στο σώμα.

Σε μια ελεγχόμενη μελέτη βρέθηκε πως η σκόνη κακάο μείωσε σημαντικά την οξείδωση της κακής χοληστερίνης LDL σε άντρες. Επιπλέον αύξησε τα επίπεδα της καλής χοληστερίνης HDL και μείωσε παράλληλα τη συνολική LDL σε όσους είχαν υψηλή χοληστερίνη στο σύνολο (9).

Οξειδωμένη LDL σημαίνει πως η κακή χοληστερίνη έχει υποστεί αλλοιώσεις από επίθεση ελευθέρων ριζών. Η οξειδωμένη LDL είναι ικανή να προκαλέσει βλάβες σε υγιείς ιστούς όπως τα εσωτερικά τοιχώματα των αρτηριών και της καρδιάς.

Μια μελέτη του 2017 βρήκε πως η κατανάλωση μαύρης σοκολάτας για 15 μέρες αύξησε τα επίπεδα της HDL σε φορείς του HIV χωρίς ωστόσο να μειώνει την LDL στα συγκεκριμένα άτομα.   

Είναι απολύτως τεκμηριωμένη και κατανοητή η δράση του κακάο στην αποτροπή της οξείδωσης της LDL.Περιέχει μια σειρά από ισχυρά αντιοξειδωτικά στοιχεία που εισέρχονται στην κυκλοφορία του αίματος και προστατεύουν τις λιποπρωτεΐνες από την οξείδωση που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες (10, 11, 12).

Η μαύρη σοκολάτα επιπλέον ενδέχεται να μειώσει και την αντίσταση στην ινσουλίνη, η οποία είναι επίσης παράγοντας ρίσκου για πολλές παθήσεις όπως ο διαβήτης και καρδιαγγειακά προβλήματα (13, 14).

Ενδέχεται να μειώνει το ρίσκο εμφάνισης καρδιακών νοσημάτων

Τα συστατικά που περιέχει η μαύρη σοκολάτα φαίνεται πως δρουν ιδιαίτερα προστατευτικά απέναντι στην οξείδωση της LDL.

Μακροπρόθεσμα η τακτικά κατανάλωση μαύρης σοκολάτας ενδέχεται να οδηγήσει σε πολύ λιγότερη εναπόθεση χοληστερίνης στα τοιχώματα των αρτηριών, μειώνοντας το ρίσκο εμφάνισης καρδιακών νοσημάτων.

Μακροχρόνιες μελέτες παρατήρησης έδειξαν δραστική βελτίωση στα αποτελέσματα. Μια μελέτη σε 470 ηλικιωμένους έδειξε πως το κακάο μείωσε το ρίσκο θανάτου από καρδιακά νοσήματα κατά 50% σε βάθος χρόνου 15 ετών (15).

Μια άλλη μελέτη έδειξε πως η κατανάλωση σοκολάτας δύο ή και περισσοτέρων φορών την εβδομάδα μείωσε το ρίσκο της αρτηριακής πλάκας και των αγγειακών επασβεστώσεων κατά 32%. Η παροδική κατανάλωση σοκολάτας, μια στο τόσο δεν είχε καμία επίδραση (16).

Μια άλλη μελέτη έδειξε πως η κατανάλωση μαύρης σοκολάτας περισσότερο από 5 φορές την εβδομάδα μείωσε το ρίσκο εμφάνισης καρδιακών βλαβών και παθήσεων κατά 57% (17).

Πρέπει να τονίσουμε ωστόσο πως αυτές οι 3 μελέτες είναι μελέτες παρατήρησης και δεν μπορούν να αποδείξουν άμεσα πως η κατανάλωση της σοκολάτας ήταν που μείωσε το ρίσκο.

Γνωρίζουμε βέβαια ακριβώς τη σχέση της χαμηλής πίεσης του αίματος και την οξείδωση της LDL με την υγεία της καρδιάς, οπότε προς την ίδια κατεύθυνση είναι η ευεργετική δράση της μαύρης σοκολάτας.

Συμβουλή μας: Πριν σπεύσετε να αγοράσετε μια οποιαδήποτε σοκολάτα, σιγουρευτείτε ότι περιέχει τουλάχιστον 75-80% κακάο και κατά προτίμηση να είναι NO SUGAR. Καλή απόλαυση.


Posted on 2019-05-07 SUPERFOODS, FOOD THERAPY 203

Blog categories

Blog search

Κωδικός QR

Είδατε πρόσφατα

Χωρίς προϊόντα