Καθιστική ζωή. Πόσο βλάπτει την υγεία μας;

Καθιστική ζωή. Πόσο βλάπτει την υγεία μας;


Ο καθιστικός τρόπος ζωής τότε και τώρα

Όλες οι κοινωνίες δυτικού τύπου βασίζονται κατά κανόνα σε καθιστική ζωή και τις περισσότερες φορές καθιστική εργασία.

Έτσι λοιπόν το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού σχεδόν όλη την ημέρα κάθεται. Όσο περνούν τα χρόνια στις μεγαλουπόλεις οι κάτοικοι κάθονται όλο και περισσότερο κατά τη διάρκεια της μέρας. Πριν από 70 χρόνια οι άνθρωποι στα μεγάλα αστικά κέντρα κατά κανόνα περπατούσαν περισσότερο και ασχολούνταν με εργασίες που είχε ορθοστασία.

Αρκετοί θα έχουμε αναρωτηθεί εάν ο καθιστικός τρόπος ζωής επιδρά στην υγεία μας. Ας ρίξουμε μια ματιά στα αποτελέσματα των ερευνών.

Καθιστικό lifestyle. Ο μέσος άνθρωπος σήμερα κάθετε περισσότερο από ποτέ

Το κάθισμα αποτελεί μια από τις βασικές στάσεις του σώματος, μαζί με την όρθια στάση και την οριζόντια ανάσκελα. Συνήθως καθόμαστε στην εργασία μας, όταν μελετάμε, όταν είμαστε με παρέα, όταν ταξιδεύουμε αλλά και στον προσωπικό μας χρόνο στο σπίτι.

Αυτό δε σημαίνει πως το να καθόμαστε για μεγάλη ώρα και γενικότερα ο καθιστικός τρόπος ζωής είναι ακίνδυνος. Πάνω από τη μισή διάρκεια της μέρας που είμαστε ξύπνιοι την περνάμε κατά κανόνα καθιστοί, οδηγώντας, στη δουλεία πίσω από ένα γραφείο, βλέποντας τηλεόραση, σερφάροντας στο διαδίκτυο.

Ο μέσος άνθρωπος που εργάζεται σε δουλειά γραφείου περνάει σχεδόν 15 ώρες την ημέρα πάνω σε μια καρέκλα ή ένα καναπέ. Στον αντίποδα ένας μέσος αγρότης κάθεται κατά μέσο όρο 3 ώρες την ημέρα σε μια καρέκλα ή έναν καναπέ (1, 2).

Όταν καθόμαστε χαμηλώνει ο μεταβολισμός και μειώνουμε τις θερμίδες που καίμε στο ελάχιστο

Οι καθημερινές μας δραστηριότητες εκτός της άσκησης όπως η ορθοστασία, το περπάτημα και οι ελαφριές δουλειές του σπιτιού καίνε θερμίδες. Η ενεργειακή δαπάνη από αυτές τις «μη-άσκησης» δραστηριότητες ονομάζεται ΝΕΑΤ (non-exercise activity thermogenesis ).

Η έλλειψη τέτοιων καύσεων από την καθημερινότητά μας αποτελεί παράγοντα ρίσκου για την αύξηση βάρους (3).

Ο καθιστικός τρόπος ζωής επάνω σε μια καρέκλα, έναν καναπέ ή ξαπλωμένοι στο κρεβάτι, όπου δεν κάνουμε σχεδόν καμία κίνηση με το σώμα μας μειώνει τις καύσεις (ΝΕΑΤ) του σώματος στο ελάχιστο.

Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης οι έρευνες υπολογίζουν πως ένας αγρότης στην ύπαιθρο καίει 1000 θερμίδες περισσότερες από έναν εργαζόμενο σε ένα γραφείο. (4).

Ο λόγος είναι πως οι αγρότες είναι διαρκώς ορθοστασία ή περπατάνε

Η καθιστική εργασία και η καθιστική ζωή αυξάνει το ρίσκο πρόσληψης βάρους ή και παχυσαρκίας

Όσο λιγότερες θερμίδες καίμε τόσο πιο πιθανό είναι να παχύνουμε. Δεν είναι τυχαίο που η καθιστική ζωή συνδέεται με την παχυσαρκία.

Στην πραγματικότητα έρευνες έδειξαν πως τα παχύσαρκα άτομα κάθονται κατά μέσο όρο 2 ώρες παραπάνω σε σχέση με άτομα που έχουν φυσιολογικό βάρος (5).

Το ζήτημα των περιττών κιλών και της καθιστικής ζωής είναι φαύλος κύκλος. Όσο πιο πολλά περιττά κιλά κάποιος έχει τόσο πιο πολύ δυσκολεύεται να περπατάει ή να κάνει σωματική δραστηριότητα, πράγμα που οδηγεί σε λιγότερη ορθοστασία, λιγότερο περπάτημα, λιγότερες δουλειές και εργασίες που απαιτούν κίνηση και κατ’ επέκταση λιγότερες καύσεις.

Η καθιστική ζωή συνδέεται με πρόωρο θάνατο

Μελέτες παρατήρησης με συλλογή δεδομένων άνω του 1,000,000 ατόμων έδειξαν πως όσο πιο καθιστικός είναι ο τρόπος ζωής τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα για πρόωρο θάνατο.

Άτομα που είχαν καθιστική ζωή είχαν 22-49% μεγαλύτερο ρίσκο πρόωρου θανάτου (6, 7).

Ωστόσο, ενώ το μεγαλύτερο μέρος των αποτελεσμάτων συνηγορεί σε αυτό το εύρημα υπάρχει μια μελέτη που δεν έδειξε άμεσο συσχετισμό με των ωρών που κάθεται κάποιος την ημέρα με την πιθανότητα θνησιμότητας (8). Η συγκεκριμένη μελέτη ωστόσο θεωρείται ελλιπής, με κάποιες λάθος παραδοχές.

Ο καθιστικός τρόπος ζωής συνδέεται με χρόνιες ασθένειες

Ο καθιστικός τρόπος ζωής συνδέεται όλο και πιο συχνά στις μέρες μας με περισσότερες από 30 χρόνιες ασθένειες και παθήσεις. Αυξάνει κατά 114% το ρίσκο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 και 147% το ρίσκο εμφάνισης καρδιακών βλαβών και παθήσεων, ίσα ίσα για να πάρετε μια εικόνα (6, 7).

Έρευνες έδειξαν πως εάν περπατάτε λιγότερο από 1500 βήματα την ημέρα ή κάθεστε για μεγάλα χρονικά διαστήματα χωρίς να μειώσετε παράλληλα τις θερμίδες που καταναλώνετε, ενδέχεται να αποκτήσετε αντίσταση στην ινσουλίνη, πράγμα που συχνά οδηγεί σε διαβήτη τύπου 2 (9, 10).

Ερευνητές πιστεύουν πως εάν έχετε καθιστικό τρόπο ζωής ενδέχεται να έχει επίδραση στην αντίσταση της ινσουλίνης σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, ακόμη και σε ένα 24ωρο!

Η άσκηση δεν εξαφανίζει εντελώς τα ρίσκα ενός καθιστικού lifestyle

Εάν έχετε καθιστικό τρόπο ζωής ή καθιστική εργασία η τακτική άσκηση όχι απλά συνιστάται, είναι απαραίτητη. Ωστόσο δεν εξαφανίζει πλήρως το ρίσκο εμφάνισης προβλημάτων υγείας που προκύπτουν από το καθιστικό lifestyle.

Μια μελέτη εξέτασε 18 μεταβολικούς δείκτες σε άτομα που ακολουθούσαν διαφορετικά πρωτόκολλα άσκησης. Μια ώρα έντονης σωματικής άσκησης δεν εξισορρόπησε την αρνητική επίδραση της ελάχιστης σωματικής δραστηριότητας / «μη-άσκησης» που συνδέεται με την καθιστική ζωή (11).

Συμπληρωματικά, μια ανασκόπηση 47 μελετών βρήκε πως όσο περισσότερες ώρες καθόμαστε σε μια καρέκλα την ημέρα τόσο πιο αρνητική η επίδραση στην υγεία μας, ανεξαρτήτως της άσκησης σε τακτικά χρονικά διαστήματα μέσα στην εβδομάδα (6). Όσο λιγότερη η άσκηση τόσο πιο αρνητικά τα αποτελέσματα στην υγεία.

Τρόποι αύξησης της καθημερινής μας δραστηριότητας πέρα από την άσκηση (ΝΕΑΤ)

Ο καθιστικός τρόπος ζωής είναι «τρόπος ζωής» και δυστυχώς δεν μπορεί να αλλάξει από τη μια μέρα στην άλλη. Αποτελεί συνήθεια. Η ιδέα του γυμναστηρίου για κάποιους ανθρώπους μπορεί να μοιάζει βασανιστική.

Υπάρχουν ωστόσο μερικές «κακές» συνήθειες που μπορούμε να αλλάξουμε και κάποιες άλλες «καλές» συνήθειες που μπορούμε σιγά σιγά να υιοθετήσουμε για να έχουμε ένα πιο “active lifestyle”.

Η ομάδα της Healthia σας προτείνει μια σειρά από πράγματα που μπορούμε να κάνουμε να αυξήσουμε τις καύσεις μας, το μεταβολισμό μας και να θωρακίσουμε την υγεία μας.

  • Κατεβάστε μια εφαρμογή στο κινητό σας ή σε ένα smartwatch που να μετρά τα βήματα που κάνετε καθημερινά και τις θερμίδες που δαπανάτε. Εναλλακτικά αγοράστε ένα fitness gadget που να κάνει αυτή τη δουλειά.  
  • Κάντε καθημερινά περπάτημα για βόλτα για τουλάχιστον 1500 βήματα. Βάλτε στόχους κάθε φορά για όλο και περισσότερα βήματα.
  • Παρκάρετε μακριά το αυτοκίνητό σας από τον προορισμό σας και περπατήστε
  • Πηγαίνετε για τα ψώνια και για τις εξωτερικές δουλειές με τα πόδια. Στο σούπερ μάρκετ, στο περίπτερο, στην τράπεζα. Μη παίρνετε το αυτοκίνητο για μικρές αποστάσεις
  • Περπατήστε σε ένα πάρκο ή σε ένα δασάκι με φίλους.
  • Βγείτε με φίλους και πριν καθίσετε για καφέ ή φαγητό περπατήστε.
  • Αντί να καθίστε σε μια καφετέρια με φίλους, πάρτε ένα καφέ στο χέρι και κάνετε μια μικρή βόλτα. Κουβεντιάστε περπατώντας.
  • Περπατήστε στην άμμο
  • Μπείτε στη θάλασσα όσες περισσότερες φορές μπορείτε.
  • Περπατήστε μέσα σε νερό
  • Μη χρησιμοποιείτε το ασανσέρ, ανεβείτε ή κατεβείτε με τις σκάλες όσο περισσότερα πατώματα μπορείτε
  • Προμηθευτείτε ένα υψηλό πάγκο εργασίας όπου να μπορείτε να δουλέψετε όρθιοι
  • Κάντε κάποιες δουλειές στο σπίτι όρθιοι.
  • Κάντε τα τηλεφωνήματά σας όρθιοι, περπατώντας μέσα στο σπίτι ή στο γραφείο αν είναι αυτό δυνατόν.
  • Δοκιμάστε να δείτε λίγη ώρα τηλεόραση όρθιοι, περπατώντας ελαφρά μέσα στο σαλόνι.
  • Αντί για καρέκλα, καθίστε σε μια μπάλα πιλάτες
  • Προμηθευτείτε έναν φουσκωτό δίσκο ισορροπίας (bossu ball, togu, dyna-discs είναι μερικά παραδείγματα) και ανεβείτε για τουλάχιστον 10 φορές από 1 λεπτό κάθε φορά
  • Μη κάθεστε συνεχόμενα για πάνω από μισή ώρα σε μια καρέκλα. Σηκωθείτε και περπατήστε ή κάνετε ελαφρές διατάσεις ποδιών.

METABOLIC FIRE. Συμπληρώματα διατροφής για αύξηση καύσεων και ενεργοποίηση του μεταβολισμού

Εκτός από τις παραπάνω δραστηριότητες που σίγουρα θα έχουν ευεργετική δράση στην υγεία και θα αποτελέσουν αλλαγή στον καθιστικό τρόπο ζωής, υπάρχουν μια σειρά από βιταμίνες, βότανα και μικροθρεπτικά συστατικά που σχετίζονται με την εύρυθμη λειτουργία του μεταβολισμού.

Κάποια βότανα αποδεδειγμένα συμβάλλουν στην αύξηση των καύσεων με τη διαδικασίας την "θερμογένεσης". Είναι η διαδικασία παραγωγής θερμότητας στους οργανισμούς μέσω διαφόρων μεταβολικών διαδικασιών. 

Ολόκληρο το σύμπλεγμα βιταμινών Β είναι συνδεδεμένο με την απελευθέρωση της ενέργειας από τις τροφές που καταναλώνουμε.

Με γνώμονα όλα τα παραπάνω η ομάδα της Healthia σχεδίασε το πακέτο METABOLIC FIRE που περιλαμβάνει 3 εξειδικευμένα συμπληρώματα διατροφής. Το ULTRA HIGH ORAC, το θερμογενετικό σκεύασμα CAPS MAXIMUM και το B-COMPLEX.

Μπορείτε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το METABOLIC FIRE με ένα κλικ ΕΔΩ.

Πηγές:

https://www.webmd.com/fitness-exercise/ss/slideshow-sitting-health

https://www.nhs.uk/live-well/exercise/why-sitting-too-much-is-bad-for-us/

https://www.healthline.com/nutrition

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/expert-answers/sitting/faq-20058005


Posted on 2019-06-28 by Healthia team HEALTHY LIFESTYLE, WARNINGS 123

Blog categories

Blog search

Κωδικός QR

Είδατε πρόσφατα

Χωρίς προϊόντα