Εμμηνόπαυση: τροφές που χειροτερεύουν τα συμπτώματα

Εμμηνόπαυση: τροφές που χειροτερεύουν τα συμπτώματα


Τι είναι η εμμηνόπαυση και τι η κλιμακτήριος;

Η εμμηνόπαυση είναι μια απολύτως φυσιολογική διαδικασία που συμβαίνει σε κάθε γυναίκα.

Είναι μια μεταβατική περίοδος που ολοκληρώνεται με την οριστική διακοπή της περιόδου και την παύση της γονιμότητας μιας γυναίκας. Η έναρξη της εμμηνόπαυση ορίζεται 12 μήνες μετά την τελευταία περίοδο. (1).

Η κλιμακτήριος είναι το χρονικό διάστημα που προηγείται της "οριστικής" εμμηνόπαυσης. Η ηλικία κατά την οποία μια γυναίκα μπαίνει στην εμμηνόπαυση διαφέρει από γυναίκα σε γυναίκα.

Κατά μέσο όρο προσδιορίζεται στα 51. Ωστόσο υπάρχουν γυναίκες που μπαίνουν στην κλιμακτήριο από τα 40.

Η εμμηνόπαυση αλλά και η κλιμακτήριος, όπως και άλλοι κύκλοι αλλαγών στη ζωή μας εξαρτώνται από μια λεπτή ισορροπία ευαίσθητων ορμονών στο σώμα μας.

Η λεπτή ισορροπία μεταξύ της προγεστερόνης και των οιστρογόνων είναι ύψιστης σημασίας σε όλη αυτή τη διάρκεια.

Ποιες είναι οι αλλαγές που γίνονται στο σώμα μας κατά την εμμηνόπαυση;

H μεταβατική περίοδος της κλιμακτηρίου μπορεί να διαρκέσει ακόμη και 15 χρόνια.

Και κατά την κλιμακτήριο αλλά και μετά την οριστική παύση της περιόδου τα επίπεδα των οιστρογόνων αρχίζουν να μειώνονται.

Παρατηρούνται διαταραχές στον κύκλο της περιόδου με κύριο χαρακτηριστικό την ανισορροπία των οιστρογόνων με την ορμόνη προγεστερόνη (1).

Η μείωση στα επίπεδα των οιστρογόνων επηρεάζει αρνητικά τον μεταβολισμό, μειώνει τις καύσεις, προκαλεί απώλεια μυϊκής μάζας και ενδεχομένως να οδηγήσει σε αύξηση βάρους.

Σε αρκετές περιπτώσεις επηρεάζονται και τα επίπεδα χοληστερίνης ενώ ενδεχομένως να παρουσιαστούν προβλήματα με τη ρύθμιση του σακχάρου  και τον μεταβολισμό των υδατανθράκων (2).

Σχεδόν το 60% και παραπάνω των γυναικών βιώνει μια σειρά από συμπτώματα όπως οι εξάψεις, η νυχτερινή εφίδρωση, η κακή ποιότητα ύπνου και οι απότομες αλλαγές στη διάθεση εώς και κατάθλιψη (3, 4).

Οι αλλαγές στην ορμονική ισορροπία συχνά επηρεάζουν και το μυοσκελετικό μας σύστημα. Συχνά παρατηρείται μείωση οστικής πυκνότητας, οστεοπενία αλλά και οστεοπόρωση με αυξημένο ρίσκο κατάγματος (5).

Βασικά συμπτώματα κλιμακτηρίου και εμμηνόπαυσης

Μερικά από τα πιο συχνά συμπτώματα όταν μπαίνει μια γυναίκα στην κλιμακτήριο αλλά και μετά την οριστική παύση της περιόδου (εμμηνόπαυση) είναι τα εξής:

  • αλλαγές στη ροή κατά την περίοδο
  • ιδρώτας ψηλά στο θώρακα και στον αυχένα
  • ζαλάδα και θολούρα
  • ταχυπαλμία
  • έλλειψη ενέργειας και ανεξήγητη κόπωση
  • ξεχνάμε εύκολα πράγματα
  • αδυναμία συγκέντρωσης
  • ήπια κατάθλιψη / κακή διάθεση
  • συχνοουρία και αδυναμία συγκράτησης ούρων
  • τριχόπτωση
  • εύθραυστα νύχια και μαλλιά
  • πρήξιμο, κατακράτηση και εμφάνιση κυτταρίτιδας
  • κακή ποιότητα δέρματος (ξηρότητα, στιλπνότητα)

Η φυσική προσέγγιση για την αντιμετώπιση των δυσάρεστων συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης περιλαμβάνει αλλαγές στη διατροφή.

Υπάρχουν μια σειρά από ευεργετικά συστατικά, βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία αλλά και ωφέλιμα λιπαρά οξέα που παίζουν καταλυτικό ρόλο.

Η έλλειψή τους επιδεινώνει τα συμπτώματα, αυξάνει την έντασή τους καθώς και τη διάρκεια.

Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι οι λάθος τροφές. Κακή ποιότητα φαγητού καθώς και συγκεκριμένα τρόφιμα κάνουν τα πράγματα πολύ χειρότερα.

Στο παρόν άρθρο θα ασχοληθούμε με τις τροφές που πρέπει να αποφύγουμε καθώς επιδεινώνουν τα συμπτώματα και αυξάνουν την έντασή τους. 

Τρόφιμα που χειροτερεύουν τα συμπτώματα και πρέπει να αποφεύγουμε  

Η σωστή διατροφή κατά την εμμηνόπαυση έχει καταλυτικό ρόλο στην ποιότητα ζωής όπως δείχνουν οι έρευνες. Η αποφυγή συγκεκριμένων τροφίμων σχετίζονται με τη μείωση τόσο της έντασης όσο και της διάρκειας των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης, όπως οι εξάψεις, η αϋπνία και η αύξηση βάρους. Πάμε να τα δούμε αναλυτικά.

Τρόφιμα με πρόσθετη ζάχαρη και επεξεργασμένους υδατάνθρακες

Τα αυξημένα επίπεδα σακχάρου, η αντίσταση στην ινσουλίνη και άλλα μεταβολικά σύνδρομα σχετίζονται με συχνότερες εξάψεις κατά την κλιμακτήριο στις γυναίκες (6, 7, 8).

Τα επεξεργασμένα τρόφιμα, η πρόσθετη ζάχαρη όπως και το σιρόπι φρουκτόζης ή γλυκόζης αυξάνουν απότομα τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

Όσο πιο επεξεργασμένο είναι ένα τρόφιμο τόσο μεγαλύτερη επίδραση έχει στα επίπεδα του σακχάρου (9).

Μελέτες έδειξαν πως η κατανάλωση ζάχαρης σχετίζεται με την κατάθλιψη τόσο στο γενικό πληθυσμό όσο και στις γυναίκες κατά την εμμηνόπαυση.

Περιορίστε όσο το δυνατόν περισσότερο μπορείτε την κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν επεξεργασμένους υδατάνθρακες όπως:

  • λευκό ψωμί
  • κράκερ, μπισκότα πάσης φύσεως προϊόντα με βάση το λευκό αλεύρι
  • γλυκά τύπου κέικ
  • κρουασάν, ντόνατ
  • σοκολάτες και συσκευασμένα γλυκά εμπορίου
  • πάσης φύσεως πίτες και πιτοειδή, σφολιάτες, κουρού, κριτσίνια κλπ
  • παγωτά, πάστες, τούρτες και γλυκά ζαχαροπλαστικής

Οι οδηγίες στις ΗΠΑ όπου το πρόβλημα παχυσαρκίας αν μη τι άλλο είναι τεράστιο, συστήνουν την κατανάλωση λιγότερου από το 10% των θερμίδων της ημέρας στην παραπάνω λίστα τροφίμων.

Δηλαδή σε μια δίαιτα των 1600 θερμίδων οι 160 θερμίδες το πολύ πρέπει να προέρχονται από τρόφιμα τέτοιου τύπου.

Αλκοόλ και καφεΐνη

Έρευνες έδειξαν πως η κατανάλωση αλκοόλ και καφεΐνης μπορούν να πυροδοτήσουν τις εξάψεις σε γυναίκες που βρίσκονται στην εμμηνόπαυση (10, 11).

Σε μια μελέτη από 196 γυναίκες που βρισκόταν στο στάδιο της εμμηνόπαυσης, η κατανάλωση καφεΐνης και αλκοόλ αύξησε την ένταση και τη διάρκεια των εξάψεων, όχι όμως τη συχνότητα (12).

Στον αντίποδα μια άλλη μελέτη βρήκε συσχετισμό της κατανάλωσης καφεΐνης με μειωμένα περιστατικά εξάψεων (13).

Προφανώς το παραπάνω εύρημα έχει να κάνει με το κάθε άτομο ξεχωριστά. Ο καφές έχει σε γενικές γραμμές ευεργετική δράση και πολλά οφέλη για τον οργανισμό όταν πίνουμε με μέτρο. Δεν έχετε παρά να δοκιμάσετε εάν ένα εσπρεσσάκι θα σας ανακουφίσει ή όχι.

Ένας παράγοντας που πρέπει να λάβουμε υπόψιν είναι πως τόσο η καφεΐνη όσο και το αλκοόλ επηρεάζουν και προκαλούν διαταραχές ύπνου.

Κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης, λόγω της ορμονικής ανισορροπίας παρατηρούνται συχνά διαταραχές ύπνου.

Καλό θα ήταν να αποφεύγετε την κατανάλωση καφέ από το απόγευμα και μετά καθώς και την κατανάλωση αλκοόλ το βράδυ.

Καυτερά και πικάντικα φαγητά. Πολλά μπαχαρικά και αρτύματα

Τα καυτερά ή πικάντικα φαγητά, τα μπαχαρικά αλλά και πολλά αρτύματα αυξάνουν τη θερμογέννηση στον άνθρωπο.

Ωστόσο υπάρχει μια γενικότερη οδηγία στις γυναίκες που βρίσκονται στην κλιμακτήριο να αποφεύγουν τέτοια τρόφιμα.

Δεν υπάρχει εκτεταμένη έρευνα που να υποστηρίζει κάτι τέτοιο όμως.

Σε μια μελέτη 896 γυναικών που βρισκόταν στην κλιμακτήριο στην Ισπανία και στην Νότια Αμερική εξετάσθηκε ο συσχετισμός μεταξύ του τρόπου ζωής (στο σύνολο) και των περιστατικών εξάψεων, με έναν από τους παράγοντες τα πικάντικα φαγητά (14).

Μια άλλη μελέτη 717 γυναικών σε κλιμακτήριο στην Ινδία ερευνήθηκε ο συσχετισμός των εξάψεων και των επιπέδων άγχους με την κατανάλωση καυτερών φαγητών, πλούσια σε μπαχαρικά.

Η έρευνα βρήκε πως τα περιστατικά εξάψεων ήταν χειρότερα στις γυναίκες που είχαν χειρότερη υγεία στο σύνολό τους. (15).

Ωστόσο ο κάθε άνθρωπος αντιδρά διαφορετικά στα καυτερά και πικάντικα και στα καυτερά φαγητά.

Θα πρέπει να δοκιμάσετε από μόνη σας εάν κάτι πικάντικο που θα φάτε σας δημιουργήσει ενδεχομένως πρόβλημα ή να πυροδοτήσει κάποιο σύμπτωμα.

Αλμυρά φαγητά

Η μεγάλη κατανάλωση αλατιού σχετίζεται με χαμηλότερη οστική πυκνότητα σε γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση.

Σε μια μελέτη με πάνω από 9,500 γυναίκες που βρισκόταν στην εμμηνόπαυση, η κατανάλωση πάνω από 2 γραμμάρια νατρίου την ημέρα σχετίζεται με 28% αυξημένο ρίσκο χαμηλότερης μεταλλικής πυκνότητας στα οστά (16).

Επιπλέον, μετά την εμμηνόπαυση, η πτώση στα επίπεδα των οιστρογόνων αυξάνει το ρίσκο εκδήλωσης αρτηριακής πίεσης. Η μείωσης της κατανάλωσης νατρίου ενδέχεται να μειώσει αυτό το ρίσκο (17).

Σε μια άλλη μελέτη όπου συμμετείχαν 95 γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση, όσες έβαζαν αλάτι με μέτρο στο φαγητό τους είχαν καλύτερη διάθεση στο σύνολό τους σε σχέση με τις γυναίκες που ακολουθούσαν μεν υγιεινή διατροφή αλλά δεν είχαν περιορισμό στην κατανάλωση αλατιού (18)

Εξειδικευμένα συμπληρώματα διατροφής για την εμμηνόπαυση

WOMAN 450mg. Το συμπλήρωμα διατροφής Woman 450mg της Healthia είναι ένα εξειδικευμένο σκεύασμα που στοχεύει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης.

Είναι ένας προσεκτικά μελετημένος συνδυασμός βοτάνων και θρεπτικών συστατικών με εξαιρετικά ευεργετική δράση.

Περιέχει συστατικά όπως το κόκκινο τριφύλλι, η pfaffia, το wild yam και το φασκόμηλο, το Σιβιριανό Τζίνσενγκ, οι ισοφλαβόνες σόγιας, καθώς και μικροθρεπτικά συστατικά όπως  η βιταμίνη Β6 και ο ψευδάργυρος που συμβάλλουν στην εξισορρόπηση των σεξουαλικών ορμονών. προάγοντας την ζωντάνια και την ευδιαθεσία.





AQUA BALANCE. Ένα μεγάλο ποσοστό των γυναικών κατά την εμμηνόπαυση αντιμετωπίζουν προβλήματα με πρηξίματα, κατακράτηση υγρών και κυτταρίτιδα.

Το εξειδικευμένο συμπλήρωμα διατροφής Aqua Balance της Healthia είναι ένας εξαιρετικός συνδυασμός από 11 συμπυκνωμένα βότανα και μικροθρεπτικά συστατικά, σχεδιασμένο για την υποστήριξη των φυσιολογικών επιπέδων στα υγρά του σώματος.

Είναι ιδανικό σκεύασμα για:

  • τις περισσότερες περιπτώσεις κατακρατήσεων και οιδημάτων
  • την ισορροπία των υγρών στο σώμα (ενδοκυτταρικό / εξωκυτταρικό)
  • πολύ ευαίσθητο στήθος κατά την περίοδο
  • προγράμματα αποτοξίνωσης
  • μετά περιόδους κατανάλωσης αλκοόλ και junk food
  • οιδηματική κυτταρίτιδα
  • εμμηνόπαυση / κλιμακτήριο
  • πρήξιμο στα άκρα
  • καθιστική ζωή / εργασιακό περιβάλλον
  • μπλοκαρισμένο λεμφικό σύστημα
  • κατακράτηση υγρών στην περιοχή του λαιμού και σακούλες κάτω από τα μάτια

NATURA PREMIUM. Κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης όταν υπάρχουν διατροφικά κενά τα δυσάρεστα συμπτώματα όπως οι εξάψεις και ο ιδρώτας είναι πολύ πιο έντονα.

Το συγκεκριμένο συμπλήρωμα διατροφής της Healthia είναι φυσική πολυβιταμίνη που περιέχει 100% βιολογικά και οργανικά καλλιεργημένα superfoods. Παρέχει πληθώρα θρεπτικών συστατικών, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, μέταλλα και φυτοχημικά που λειτουργούν συνεργιστικά.

Το ευρύτατο φάσμα των μικροθρεπτικών συστατικών που περιέχει (ένζυμα, φυτοχημικές ενώσεις, διαιτητικές ίνες, ωφέλιμα λιπαρά, αντιοξειδωτικά, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία) απορροφούνται εύκολα και άμεσα από τον οργανισμό καθώς είναι στη φυσική τους μορφή, προέρχονται από πιστοποιημένες βιοκαλλιέργειες, έχουν υποστεί ελάχιστη επεξεργασία και δεν έχει επηρεαστεί η μοριακή τους δομή.

Είναι η ιδανική φυσική πολυβιταμίνη για μια γυναίκα κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης με σκοπό την κάλυψη όλων των διατροφικών κενών.





Posted on 2019-08-16 HEALTHY LIFESTYLE, WARNINGS 6050

Blog categories

Blog search

Κωδικός QR

Είδατε πρόσφατα

Χωρίς προϊόντα