Τρομερή δυσκοιλιότητα:. Ανακουφίζουν τα προβιοτικά ή όχι;

Τρομερή δυσκοιλιότητα:. Ανακουφίζουν τα προβιοτικά ή όχι;


Η δυσκοιλιότητα είναι ένα κοινό πρόβλημα που επηρεάζει ούτε λίγο ούτε πολύ παραπάνω από το 15% των ενηλίκων σε παγκόσμιο επίπεδο (1).

Η αντιμετώπιση είναι ιδιαίτερα δύσκολη καθώς υπάρχουν πάρα πολλοί παράμετροι που μπορεί να την προκαλούν όπως διατροφή, άγχος και στρες, καθιστική ζωή, έλλειψη άσκησης και άλλα.

Όλο και περισσότεροι πάσχοντες στρέφονται σε φυσικές εναλλακτικές λύσεις όπως καθαρκτικά σκευάσματα από το φαρμακείο, συμπληρώματα διατροφής, βότανα, τσάγια και προβιοτικά σκευάσματα.

Τα προβιοτικά είναι πολλά υποσχόμενα σε σχέση με το μείζον θέμα που ονομάζεται δυσκοιλιότητα. Βρίσκονται σε τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση όπως το κεφίρ, το λάχανο τουρσί, ώριμα τυριά και άλλα. Κυκλοφορούν ωστόσο και μια σειρά από σκευάσματα στην αγορά, ως συμπλήρωμα διατροφής.

Όταν καταναλώνουμε προβιοτικά βελτιώνουμε το μικροβίωμα ή αλλιώς ενισχύουμε τη χλωρίδα του εντέρου. Τα φιλικά βακτήρια που κατοικούν στον πεπτικό μας σωλήνα είναι υπεύθυνα για αμέτρητες βασικές λειτουργίες στο σώμα μας.

Μερικά παραδείγματα είναι η λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος, ο μεταβολισμός των τροφών, η απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών, η φλεγμονή στο σώμα αλλά και η υγεία της καρδιάς (2).

Έρευνες έδειξαν πως η τακτική λήψη προβιοτικών ενδέχεται να μειώσει τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα, να συμβάλλει στην απώλεια βάρους, στην υγεία του ήπατος αλλά και στην ποιότητα της επιδερμίδας.

Τα φιλικά προβιοτικά βακτήρια επιπλέον αποτρέπουν την επικράτηση των παθογόνων βακτηρίων στο έντερο, πράγμα που μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην υγεία (3).

Πάμε να ρίξουμε μια αναλυτική ματιά όμως στις έρευνες σχετικά με τα προβιοτικά και τη δράση τους σε άτομα που αντιμετωπίζουν δυσκοιλιότητα, είτε παροδική είτε χρόνια.  

Η επίδραση των προβιοτικών σε διαφορετικές μορφές δυσκοιλιότητας  

Υπάρχουν πολυάριθμες μελέτες σχετικά με τα προβιοτικά και την επίδρασή τους σε πεπτικά προβλήματα. Οι παθήσεις και τα προβλήματα του εντέρου δυστυχώς στις μέρες μας αποτελούν της ρίζα από πάρα πολλές ασθένειες και βλάβες της υγείας όπως: 

και πολλά άλλα. Δεν είναι τυχαίο που ο Ιπποκράτης εστίασε τη θεωρία του περί υγείας στην εύρυθμη λειτουργία του εντέρου. Σχεδόν κάθε ασθένεια έχει ρίζα στο έντερο με τον άλφα ή βήτα τρόπο εάν εξεταστεί σε βάθος.

Η ισορροπία στη χλωρίδα του εντέρου (το λεγόμενο "μικροβίωμα") αποτελεί θεμέλιο της υγείας. Τα φιλικά βακτήρια απαρτίζουν τον κορμό κορμό του μικροβιώματος και ευτυχώς ή δυστυχώς έχουν άμεση επίδραση στην καθημερινότητά μας. 

Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου

Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου είναι μια πεπτική διαταραχή που προκαλεί μια σειρά από δυσάρεστα συμπτώματα όπως ο πόνος στην κοιλιά, το έντονο φούσκωμα και η δυσκοιλιότητα (4).

Τα προβιοτικά χρησιμοποιούντα συχνά για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του ευερέθιστου εντέρου όταν υπάρχουν συμπτώματα δυσκοιλιότητας.

Μια ανασκόπηση 24ων μελετών, έδειξε πως η λήψη συγκεκριμένων προβιοτικών στελεχών μείωσε την ένταση των συμπτωμάτων, μείωσε το φούσκωμα, ομαλοποίησε την εύρυθμη λειτουργία του εντέρου, και βελτίωσε την καθημερινότητα των ατόμων με ευερέθιστο έντερο (5).

Μια άλλη μελέτη σε 150 άτομα με ευερέθιστο έντερο έδειξε πως η λήψη προβιοτικών για 60 μέρες συνέβαλλε στην ομαλοποίηση των εντερικών κενώσεων, την υφή και την πυκνότητα των κοπράνων (6).

Σε μια άλλη μελέτη 6 βδομάδων επάνω σε 274 άτομα με ευερέθιστο έντερο, η κατανάλωση ροφημάτων που περιείχαν προβιοτικά συνέβαλλε δραστικά στη μείωση των συμπτωμάτων του ευερέθιστου εντέρου (7).

Παιδική δυσκοιλιότητα  

Η δυσκοιλιότητα είναι ιδιαίτερα συχνή σε παιδάκια και μπορεί να προκληθεί από διάφορους παράγοντες όπως διατροφή, οικογενειακό ιστορικό, τροφικές αλλεργίες και δυσανεξίες όπως και ψυχολογικοί παράγοντες (8).

Πολλαπλές μελέτες έδειξαν πως τα προβιοτικά έχουν ιδιαίτερα ευεργετική δράση στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας σε παιδιά.  

Για παράδειγμα μια ανασκόπηση 6 μελετών βρήκε πως η λήψη προβιοτικών για 3-12 εβδομάδες αύξηση των αριθμό των κενώσεων σε παιδιά με δυσκοιλιότητα ενώ μια μελέτη 4 εβδομάδων σε 48 παιδιά βρήκε συσχετισμό της λήψης προβιοτικών με τη συχνότητα των εντερικών κενώσεων (9, 10).

Καλό θα ήταν να προτιμήσετε ένα εξειδικευμένο σκεύασμα με πολλαπλά στελέχη προβιοτικών που να είναι συμβατό με την εντερική χλωρίδα των παιδιών όπως το KID FLORA της Healthia που μπορείτε να δείτε ΕΔΩ.

Δυσκοιλιότητα στην εγκυμοσύνη 

Σχεδόν το 38% των εγκύων βιώνουν προβλήματα δυσκοιλιότητας που μπορεί να οφείλεται είτε σε σκευάσματα που λαμβάνουν, είτε σε ορμονικές διαταραχές ή αλλαγές στην καθημερινή δραστηριότητα (11).

Υπάρχουν κάποιες μελέτες που δείχνουν πως η λήψη προβιοτικών κατά την εγκυμοσύνη ενδέχεται να προλαμβάνει τη δυσκοιλιότητα

Σε μια μελέτη 4 εβδομάδων σε 60 έγκυες γυναίκες με δυσκοιλιότητα, η κατανάλωση 300 γραμμαρίων ζωντανού γιαουρτιού (με προβιοτικά στελέχη Bifidobacterium και  Lactobacillus) σε καθημερινή βάση αύξησε τη συχνότητα των εντερικών κενώσεων και βελτίωσε τα συμπτώματα δυσκοιλιότητας (12).

Σε μια άλλη μελέτη επάνω σε 20 γυναίκες, η λήψη πολλαπλών προβιοτικών στελεχών βελτίωσε την κινητικότητα του εντέρου και βελτίωσε τα συμπτώματα δυσκοιλιότητας όπως η πόνος και η αίσθηση της ατελής κένωσης (13).

Φαρμακευτικές αγωγές και δυσκοιλιότητα 

Πολλά φάρμακα ενδέχεται να προκαλέσουν δυσκοιλιότητα, όπως τα οπιοειδή, συμπληρώματα σιδήρου, αντικαταθλιπτικά καθώς και αντικαρκινικές θεραπείες (14, 15).

Για παράδειγμα η χημειοθεραπεία είναι ένας βασικός παράγοντας που προκαλεί δυσκοιλιότητα. Περίπου το 16% των ατόμων που κάνουν χημειοθεραπεία αντιμετωπίζουν δυσκοιλιότητα μετά (16).

Σε μια μελέτη 500 ατόμων με καρκίνο το 25% παρατήρησε βελτίωση στη δυσκοιλιότητα ή στη διάρροια μετά τη λήψη προβιοτικών. Σε μια άλλη μελέτη επάνω σε 100 άτομα, η λήψη προβιοτικών βελτίωσε τη δυσκοιλιότητα που προκλήθηκε μετά τη χημειοθεραπεία κατά 96% στους συμμετέχοντες (17, 18).

Τα προβιοτικά ενδέχεται να έχουν ευεργετική δράση σε όσους έχουν δυσκοιλιότητα μετά τη λήψη συμπληρωμάτων σιδήρου.

Σε μια μικρή μελέτη 2 εβδομάδων επάνω σε 32 γυναίκες, παρατηρήθηκε πως η λήψη προβιοτικών παράλληλα σε συμπληρώματα σιδήρου σε καθημερινή βάση βελτίωσε τη συχνότητα των κενώσεων και τη λειτουργία του εντέρου σε σχέση με το γκρουπ που έλαβε placebo (19).

Περαιτέρω έρευνα χρειάζεται ωστόσο αναφορικά με αγωγές που αφορούν την κατάθλιψη και την απεξάρτηση από ναρκωτικές ουσίες.  

Ενδεχόμενες παρενέργειες από τη λήψη προβιοτικών 

Τα προβιοτικά σκευάσματα θεωρούνται ασφαλή για κατανάλωση καθώς έχουν παρουσιαστεί ελάχιστες παρενέργειες.  

Εάν δεν έχετε ξαναδοκιμάσει ποτέ, σπανίως ενδέχεται να προκαλέσουν κάποια πεπτικά ζητήματα όπως κράμπες, ναυτία, αέρια ή ήπια διάρροια (20).

Ωστόσο τα συμπτώματα υποχωρούν μετά από λίγες μέρες, συνεχίζοντας τη λήψη του σκευάσματος.  
Μερικές έρευνες ισχυρίζονται πως ενδέχεται να προκληθούν σοβαρές παρενέργειες όπως αυξημένο ρίσκο μολύνσεων, ειδικά σε άτομα με πολύ χαμηλό ανοσοποιητικό σύστημα (21).

Εάν για κάποιο λόγο παρατηρήσετε κάποια παρενέργεια καλό θα ήταν να μειώσετε τη δοσολογία. Εάν επίσης αντιμετωπίζετε κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε πρώτα το θεράποντα γιατρό σας πριν λάβετε κάποιο σκεύασμα προβιοτικών.

Πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψιν πως τα συμπληρώματα για να λειτουργήσουν απαιτείται κάποιο χρονικό διάστημα. Στην προκειμένη περίπτωση όταν δοκιμάσετε ένα σκεύασμα θα πρέπει να το αξιολογήσετε μετά από 3-4 εβδομάδες.

Πως να επιλέξτε ένα προβιοτικό σκεύασμα που έχει αποτελέσματα

Δεν αντιμετωπίζουν όλα τα σκευάσματα προβιοτικών τη δυσκοιλιότητα. Διαλέγοντας σκευάσματα που περιέχουν τα σωστά προβιοτικά στελέχη είναι το βασικό «κλειδί» για την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας, είτε είναι παροδική είτε είναι χρόνια.  

Μελέτες έδειξαν πως τα σκευάσματα που περιέχουν τα παρακάτω στελέχη συνέβαλλαν στη βελτίωση της δυσκοιλιότητας, της υφή και πυκνότητας των κοπράνων καθώς και τη συχνότητα των επισκέψεων στην τουαλέτα. (21, 22, 23):

  • Bifidobacterium lactis
  • Lactobacillus plantarum
  • Streptococcus thermophilus
  • Lactobacillus reuteri
  • Bifidobacterium longum

Δεν υπάρχει προτεινόμενη δοσολογία για τα προβιοτικά. Τα περισσότερα σκευάσματα ωστόσο περιέχουν από 1 εως 10 δις ζωντανά στελέχη (CFUs) (24).

Όσο περισσότερο δεν σημαίνει απαραίτητα και καλύτερο ή πιο αποτελεσματικό. Πολλές φορές σκευάσματα που περιέχουν άνω των 10 δις προκαλούν ανεπιθύμητες παρενέργειες.

Αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι ο τρόπος παρασκευής, ο τρόπος αποθήκευσης, εάν απαιτείται ή όχι η διατήρηση σε ψυγείο και η τεχνολογία της κάψουλας ώστε τα στελέχη να αντέχουν στα οξέα του στομάχου, όπου υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να καταστραφούν.

Καλό θα ήταν η λήψη να γίνεται σταδιακά. Εάν για παράδειγμα η προτεινόμενη δοσολογία είναι 3 κάψουλες, μοιράστε στα 3 γεύματα της μέρας. Μη λαμβάνετε 3 κάψουλες μαζί.

Όλα τα προβιοτικά δεν είναι ίδια. Θα πρέπει να προτιμήσετε σκευάσματα που περιέχουν περισσότερα από 1 στέλεχος κατά προτίμηση αλλά και συγκεκριμένα στελέχη που δημιουργούν «εποικισμό».

Με άλλα λόγια δημιουργούν αποικίες σε διάφορα σημεία του πεπτικού σωλήνα και πολλαπλασιάζονται. Έτσι αλλάζει η ισορροπία της χλωρίδας του εντέρου, ειδικά όταν έχουν προβλήματα δυσβίωσης, μυκητιάσεων, καντιντίαση και άλλων σοβαρών καταστάσεων και παθήσεων του εντέρου.

Ένα τέτοιο σκεύασμα είναι το ALPHA PROBIOTICA της Healthia. Το ALPHA PROBIOTICA της Healthia είναι ένα προβιοτικό ισχυρής δράσης πολλαπλών στελεχών με 4 δισεκατομμύρια φιλικά βακτήρια ανά κάψουλα. Κάθε κάψουλα ισοδυναμεί με 8 κουπάκια ζωντανό γιαούρτι.

Παρέχει 8 διαφορετικά στελέχη από φιλικά γαλακτικά βακτήρια τα οποία εξ' ορισμού κατοικούν σε ένα υγειές έντερο, προσφέροντας έτσι υποστήριξη πολυφασματική σε όλο το μήκος του πεπτικού σωλήνα.
Το ALPHA PROBIOTICA είναι ιδανικό για:

  • Εντερική δυσβίωση
  • Καταπολέμηση κακών και παθογόνων βακτηρίων
  • φούσκωμα και πρήξιμο στο στομάχι μετά από κάθε γεύμα
  • κακοσμία σώματος ακόμη και μετά από μπάνιο
  • υπερανάπτυξη του ζυμομύκητα candida albicans
  • κακοσμία στόματος / επίχρισμα της γλώσσας
  • σπαστική κολίτιδα, νόσος του Crohn και κοιλιοκάκη
  • Πεπτικές διαταραχές (συμπεριλαμβανομένου δυσκοιλιότητας ή διάρροιας)
  • Αέρια στομάχου με έντονη κακοσμία
  • πέτρες στη χολή
  • δυσπεψία, καούρες και παλινδρόμηση
  • σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS)
  • σύνδρομο διαρρέοντος εντέρου
  • ταξίδια στο εξωτερικό
  • κατά τη διάρκεια ή μετά τη λήψη αντιβίωσης

Δείτε το με ένα κλικ ΕΔΩ.

 


Posted on 2019-10-02 HEALTHY LIFESTYLE, HEALTH SECRETS, NUTRI FACTS 2366

Blog categories

Blog search

Κωδικός QR

Είδατε πρόσφατα

Χωρίς προϊόντα