Βιταμίνη C: ποια μορφή έχει τα καλύτερα αποτελέσματα;

Βιταμίνη C: ποια μορφή έχει τα καλύτερα αποτελέσματα;


Η βιταμίνη C. Μια βιταμίνη που κάνει σχεδόν για τα πάντα.

Η βιταμίνη C είναι ίσως το πιο διαδεδομένο συμπλήρωμα διατροφής παγκοσμίως, με μια σειρά από αποδεδειγμένους ισχυρισμούς υγείας. 

Με το πρώτο γαργάλημα στο λαιμό, ελαφρύ μπούκωμα ή απλή ατονία το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό των περισσότερων ανθρώπων είναι η βιταμίνη C. Αποτελεί ίσως την πρώτη γραμμή άμυνας απέναντι στις ιώσεις, στο κοινό κρυολόγημα, στην γρίπη, στις λοιμώξεις και στις μολύνσεις. Επιπλέον είναι το πρώτο όνομα που μας έρχεται στο μυαλό όταν σκεφτόμαστε την ενίσχυση και θωράκιση του ανοσοποιητικού μας συστήματος. 

Συχνά η βιταμίνη C θεωρείται ένα συμπλήρωμα διατροφής ευρείας δράσης για καλή υγεία και ανοσία απέναντι σε ασθένειες. Συμμετέχει σε μια ευρεία σειρά από μεταβολικές διαδικασίες όπως η σύνθεση κολλαγόνου, η αναδόμηση των οστών, του δέρματος, των αιμοφόρων αγγείων και άλλων ιστών του σώματος. 

Η ευρεία δράση και η συμμετοχή της σε πολυάριθμες διαδικασίες του οργανισμού την κάνει ιδιαίτερα δημοφιλή σε όλες τις ηλικίες. Έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου καθώς και την πρόωρη γήρανση.

Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι το σώμα μας από μόνο του δεν μπορεί να τη συνθέσει και πρέπει να τη λαμβάνουμε μέσω των τροφών. Καθώς είναι υδατοδυαλυτή το σώμα μας δεν μπορεί να αποθηκεύσει την περίσσια και την αποβάλει με τα ούρα. Αυτοί είναι και οι βασικοί λόγοι που η βιταμίνη C είναι ίσως το πιο δημοφιλές συμπλήρωμα παγκοσμίως. 

Οι καλύτερες πηγές φυσικής βιταμίνη C στα τρόφιμα

Η βιταμίνη C βρίσκεται σε μια σειρά από φρούτα και λαχανικά. Ωστόσο ο περισσότερος κόσμος την έχει συνδέσει με τα πορτοκάλια ως την καλύτερη πηγή, πράγμα που είναι λάθος! Ένα μεσαίου μεγέθους πορτοκάλι περιέχει 70mg βιταμίνης C, που είναι λιγότερο αναλογικά με άλλα φρούτα και λαχανικά. 

Υπάρχουν μια σειρά από φρούτα και λαχανικά που θεωρούνται υπερτροφές, καθώς περιέχουν ανά γραμμάριο πολύ μεγαλύτερη πυκνότητα θρεπτικών συστατικών με κύρια τη βιταμίνη C. Τέτοια παραδείγματα είναι:

  • οι πιπεριές τσίλι
  • οι κόκκινες και πράσινες πιπεριές
  • το μπρόκολο
  • το κουνουπίδι
  • τα λαχανάκια Βρυξελλών
  • το κέιλ
  • η παπάγια
  • οι φράουλες
  • ο ανανάς
  • τα ακτινίδια
  • το μάνγκο.

Η λίστα είναι πολύ μεγαλύτερη. 

Η βιοδιαθεσιμότητα βιταμινών στα φρούτα και τα λαχανικά και πως καταστρέφονται

Δυστυχώς ένα μεγάλο μέρος της φυσικής βιταμίνης C ακόμη και σε αυτές τις ιδιαίτερα πλούσιες πηγές χάνεται με τη συγκομιδή για μια σειρά από παράγοντες όπως η μεταφορά σε μεγάλες αποστάσεις, η αποθήκευση για μεγάλο χρονικό διάστημα, η συντήρηση σε ψυγεία και το μαγείρεμα. 

Μελέτες από το Πανεπιστήμιο της California έδειξαν πως τα λαχανικά χάνουν από το 15 εώς το 55% της βιταμίνη C που περιέχουν μέσα σε μια εβδομάδα. Το σπανάκι για παράδειγμα χάνει εώς και το 90% της βιταμίνης C που περιέχει μόλις σε 24 ώρες από τη συγκομιδή. 

Η βιταμίνη C είναι υδατοδιαλυτή ενώ καταστρέφεται σε υψηλή θερμοκρασία. Με άλλα λόγια όταν βράσουμε το σπανάκι καταστρέφουμε όση βιταμίνη C έχει απομείνει ενώ μεγάλο μέρος μένει μέσα στο νερό μετά το βράσιμο.

Σε μια μελέτη που δημοσιεύτηκε τον Αύγουστο του 2009 στο τεύχος του Journal of Zhejiang University Science, ερευνητές μελέτησαν την επίδραση διαφόρων μεθόδων μαγειρέματος στη βιταμίνη C που περιέχει το μπρόκολο. Το βράσιμο προκάλεσε τη μεγαλύτερη απώλεια, ενώ το μαγείρεμα στον ατμό τη λιγότερη.

Μια προγενέστερη Δανέζικη μελέτη έδειξε πως το βράσιμο μόλις για 5 λεπτά προκάλεσε μείωση της τάξεως του 45 εώς και 64% της βιταμίνης C στο μπρόκολο. 

Ένα άλλο πράγμα που πρέπει να θυμόμαστε είναι πως τα φρούτα και τα λαχανικά στις μέρες μας περιέχουν πολύ λιγότερες βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά σε σχέση με πριν από 60 χρόνια, λόγω των εδαφών, της υπερβολικής καλλιέργειας αλλά και της μόλυνσης του πλανήτη.

Δεν είναι λοιπόν λίγοι αυτοί που επιλέγουν εκτός από μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά να λάβουν κάποιο συμπλήρωμα βιταμίνης C. Εδώ έρχεται το μεγάλο ερώτημα.

Είναι όλα τα σκευάσματα βιταμίνης C το ίδιο; Έχουν όλα την ίδια δράση και αποτελεσματικότητα;

Προφανώς και όχι. Με μια σύντομη έρευνα διαπιστώνει κάποιος πως υπάρχουν μια σειρά από διαφορετικές μορφές βιταμίνης C στο εμπόριο. Από πολύ φτηνές σε αναβράζοντα δισκία μέχρι πολύ ακριβές, με σύνθετες φόρμουλες και συστατικά.

Το πιο σημαντικό πράγμα σε ένα σκεύασμα βιταμίνης C δεν είναι τα milligram που περιέχει αλλά πόση ποσότητα απορροφάται από τον οργανισμό. Είναι εντυπωσιακό να βλέπουμε ένα σκεύασμα να περιέχει 1000mg. Ωστόσο εάν γνωρίζαμε πως πάνω από το 90% θα αποβληθεί άμεσα με τα ούρα μέσα στην πρώτη 1 ώρα, θα αλλάζαμε γνώμη και πιθανόν να θεωρήσουμε πως είναι πέταμα χρημάτων.

Φυσική ή συνθετική βιταμίνη C (ασκορβικό οξύ)

Ασκορβικό οξύ είναι η χημική ονομασία της βιταμίνης C. Πήρε το όνομά της από την ασθένεια σκορβούτο (Λατινικής ρίζας: scurvy) χρησιμοποιώντας το στερητικό «α», καθώς αποτρέπει την εμφάνισή του. Η βιταμίνη C υπάρχει σε 2 μορφές: στην μορφή L-ascorbic acid και D-ascorbic acid.

Το L – ασκορβικό οξύ έρχεται επίσης σε 2 μορφές: 

  1. Φυσική μορφή – Τη συναντάμε στα φρούτα και λαχανικά καθώς και στα φυσικά συμπληρώματα διατροφής όπως το HERBAL C της Healthia 
  1. Συνθετική μορφή - Τη συναντούμε σε κλασσικά σκευάσματα συμπληρωμάτων όπως τα αναβράζοντα δισκία και μασώμενες ταμπλέτες. 

Η D – μορφή δεν υπάρχει στη φύση και ενώ έχει την ίδια χημική μορφή έχει διαφορές σε μοριακό επίπεδο και δεν μπορεί να αφομοιωθεί από τον οργανισμό. Έτσι δεν υπάρχει και σε συμπλήρωμα διατροφής. 

Η L- μορφή ασκορβικού οξέος είναι συνώνυμη με τη βιταμίνη C βάσει της οποίας έχουν γίνει οι περισσότερες μελέτες και στην οποία βασίζονται οι ισχυρισμοί υγείας σχετικά με τα οφέλη και τις ιδιότητές της. Πρέπει σε αυτό το σημείο να τονίσουμε πως το ασκορβικό οξύ είναι ένα μέρος μόνο της ολοκληρωμένης φυσικής βιταμίνης C.

Ολόκληρο το μόριο της φυσικής βιταμίνης C όπως το συναντάμε στα τρόφιμα περιλαμβάνει τους παράγοντες P, K και J, το ένζυμο τυροσινάση, 14 τουλάχιστον βιοφλαβονοειδή, διάφορα ασκορβικά, 5 ιόντα χαλκού, σίδηρο, μαγγάνιο, ψευδάργυρο, σελήνιο, φώσφορο, μαγνήσιο και … L- ασκορβικό οξύ.

Μεταξύ της φυσικής και της συνθετικής μορφής υπάρχουν τεράστιες διαφορές τόσο στην απορρόφηση αλλά και στη δράση στον οργανισμό όπως θα δούμε παρακάτω.

Συνθετικά παρασκευασμένη βιταμίνη C

Η πλειονότητα των συμπληρωμάτων βιταμίνης C που κυκλοφορούν στο εμπόριο είναι συνθετικές και παρασκευάζονται από φυτά όπως το καλαμπόκι. Με τη χρήση υψηλής θερμοκρασίας, πίεσης και χημικών μετατρέπεται σε γλυκόζη η οποία με τη σειρά της μετατρέπονται τα σάκχαρα σε ασκορβικό οξύ. 

Αντιθέτως με την κοινή άποψη και πεποίθηση το συνθετικό ασκορβικό οξύ και η φυσική βιταμίνη C δεν έχουν την ίδια δομή, ούτε τα ίδια στοιχεία σε μοριακό επίπεδο. Η συνθετική μορφή είναι χημικό υπο-παράγωγο και διαφέρει από τη φυσική βιταμίνη C.

Όπως αναφέραμε και παραπάνω η θερμοκρασία καταστρέφει τη φυσική βιταμίνη C ενώ είναι μέρος της διαδικασίας της συνθετική μορφής κάνοντάς την έτσι αναποτελεσματική.  

Καθώς είναι συνθετικά παρασκευασμένη και όχι φυσικό θρεπτικό συστατικά, δεν απορροφάται κατά τον ίδιο τρόπο, ούτε και στο ίδιο ποσοστό. Υπάρχουν κίνδυνοι με τη λήψη μεγάλης ποσότητας συνθετικής βιταμίνης C καθώς πολλές φορές προκαλεί στομαχικές διαταραχές και προβλήματα στον πεπτικό σωλήνα ενώ μπορεί να προκαλέσει μέχρι και επιδείνωση σε κάποιες ασθένειες.

Το ίδιο ισχύει με τα ενέσιμα και τα πόσιμα σκευάσματα (σε υγρή μορφή) καθώς και τα αναβράζοντα δισκία συνθετικής βιταμίνης C.

Φυσική βρώσιμη βιταμίνη C (food state)

Οι διαβασμένοι και ιδιαίτερα κατατοπισμένοι καταναλωτές θα ψάξουν για φυσική βιταμίνη C (βρώσιμη) που αναφέρεται στα αγγλικά ως “food form” ή αλλιώς “food state”. Με άλλα λόγια αναζητούν σκευάσματα με βότανα ή υπερτροφές όπως η acerola και το rosehips που είναι ιδιαίτερα πλούσια πηγή βιταμίνης C.

Τα συγκεκριμένα σκευάσματα περιέχουν εκτός από βιταμίνη C και τα υπόλοιπα δραστικά του βοτάνου, τα οποία δεν έχουν καταστραφεί από την επεξεργασία.

Το τελικό προϊόν είναι όσο πιο κοντά στη φύση μπορούμε να έχουμε, καθώς έχουν διατηρηθεί τα δραστικά συστατικά του φυτού καθώς και οι αναλογίες, χωρίς την προσθήκη συντηρητικών ή πρόσθετων χημικών στοιχείων.

Η λογική των φυσικών συμπληρωμάτων διατροφής βασίζεται στο ότι το σώμα μας αναγνωρίζει τα θρεπτικά συστατικά στη φυσική τους μορφή, όπως αυτά απαντώνται στα τρόφιμα και μπορεί έτσι να τα επεξεργαστεί και να τα αφομοιώσει στο έπακρο.

Στον αντίποδα τα συνθετικά παρασκευασμένα συμπληρώματα δεν αναγνωρίζονται από το πεπτικό μας σύστημα και έχουν ιδιαίτερα χαμηλή απορροφητικότητα και κατ’ επέκταση δράση. 

Με απλά λόγια τα φυσικά συμπληρώματα διατροφής και όχι τα συνθετικά παρασκευασμένα πολύ πιο εύκολα απορροφούνται από τον οργανισμό και είναι πολύ πιο αποτελεσματικά στη δράση τους καθώς αποτελούν συμπυκνωμένη μορφή φυσικών θρεπτικών συστατικών όπως τα συναντάμε στα τρόφιμα.

Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι η ίδια η μοριακή τους δομή. Είναι από τη φύση τους δεμένα τα συστατικά όπως τα συναντούμε στις τροφές, με συγκεκριμένες αναλογίες, ποσοστώσεις και ισορροπίες.

Τα θρεπτικά συστατικά αποδεσμεύονται σταδιακά μέσα στον πεπτικό σωλήνα (βραδείας αποδέσμευσης) και έτσι έχουν πολύ μεγαλύτερη απορροφητικότητα σε σχέση με τα συνθετικά παρασκευασμένα συμπληρώματα.

Ένα απλό παράδειγμα για να καταλάβουμε την παραπάνω διαδικασία είναι η λήψη μιας κλασσικής πολυβιταμίνης, συνθετικά παρασκευασμένης με άδειο στομάχι.

Μετά από 30 λεπτά εάν επισκεφτούμε την τουαλέτα για ούρηση θα παρατηρήσουμε το έντονο σκούρο χρώμα των ούρων και τη χαρακτηριστική μυρωδιά. Στοιχεία που υποδηλώνουν την αποβολή των περισσότερων στοιχείων στην τουαλέτα και την ελάχιστη απορρόφηση από τον οργανισμό.

Herbal C. 100% φυσική βιταμίνη C (ολόκληρο το μόριο) από 5 superfoods.

Με γνώμονα όλα τα παραπάνω η Healthia σχεδίασε το HERBAL C που είναι από τα ελάχιστα σκευάσματα φυσικής βρώσιμης (food state) βιταμίνης C που κυκλοφορούν στο εμπόριο.

Παρασκευάζεται από 5 πλούσιες πηγές: acerola cherries, φύλλα μαϊντανού, φραγκοστάφυλο, άγριο τριαντάφυλλο (rosehips), elderberry (κουφοξυλιά ή αλλιώς σαμπούκος) και είναι βραδείας αποδέσμευσης από τη φύση της.

Δεν περιέχει μόνο ολόκληρο το μόριο της φυσικής βιταμίνης C. Κάθε κάψουλα είναι φορτωμένη με φυσικές βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, αντιοξειδωτικά, βιοφλαβονοειδή, πεκτίνες, λυκοπένιο, καροτενοειδή, φυτικές στερόλες και πολυφαινόλες, κατεχίνες και πολλά άλλα φυτοχημικά συστατικά.
Είναι μια βρώσιμη πολυβιταμίνη (food state), όπως ακριβώς την έφτιαξε η φύση σε μια κάψουλα.   

Η HERBAL C είναι ιδανικό συμπλήρωμα διατροφής για:

  • ένα δυνατό ανοσοποιητικό σύστημα
  • επιδιόρθωση κυτταρικών βλαβών και αναδόμηση
  • οξειδωτικό στρες / μέγιστη αντιοξειδωτική ικανότητα
  • λήψη θρεπτικών συστατικών υψηλής βιολογικής αξίας
  • άτομα με δυσανεξία σε όξινα συμπληρώματα με βάση τα κίτρα που ενδέχεται να δημιουργήσουν έξαρση
  • όλες τις ηλικίες
  • αθλητές υψηλού επιπέδου
  • μετά την προπόνηση για γρήγορη αποκατάσταση
  • καπνιστές με βεβαρημένο ιατρικό ιστορικό

Δείτε την με ένα κλικ ΕΔΩ.


Posted on 2019-10-22 by Γρηγόρης Καρύδας SUPERFOODS, NUTRI FACTS 147

Blog categories

Blog search

Κωδικός QR

Είδατε πρόσφατα

Χωρίς προϊόντα