Μήπως έχετε έλλειψη βιταμίνης Β12; Ποια είναι τα συμπτώματα;

Μήπως έχετε έλλειψη βιταμίνης Β12; Ποια είναι τα συμπτώματα;


Η βιταμίνη Β12 είναι γνωστή και ως κοβαλαμίνη και ανήκει στο σύμπλεγμα βιταμινών Β. Είναι απολύτως απαραίτητη για το μεταβολισμό των σακχάρων στο σώμα και κατ' επέκταση για την παραγωγή ενέργειας σε κυτταρικό επίπεδο.
Η Β12 παίζει ακόμη καταλυτικό ρόλο στη δημιουργία νευροδιαβιβαστών σε όλα τα στάδια και όλες τις ηλικίες, από βρέφη μέχρι υπερήλικες.
Ανακαλύφθηκε σχετικά πρόσφατα, μόλις το 1948 οπότε και απομονώθηκε από το συκώτι.
Το όνομα κοβαλαμίνη το απέκτησε καθώς στη σύνθεσή της περιέχει ένα μόριο κοβαλτίου.
Είναι απολύτως απαραίτητη για μια σειρά από λειτουργίες στο ανθρώπινο σώμα και τη συναντούμε κυρίως σε ζωϊκής προέλευσης προϊόντα. Αυτό την κάνει νούμερο 1 προτίμηση σαν συμπλήρωμα στους vegetarian & vegan.

Οι βασικές ιδιότητες της Β12 είναι οι εξής:

  • συμβάλλει στη σύνθεση του μυελού των οστών
  • συμβάλλει στη δημιουργία λευκών και ερυθρών αιμοσφαιρίων
  • παίζει ενεργό ρόλο στη δημιουργία της αιμοσφαιρίνης
  • προλαμβάνει την αναιμία
  • συμβάλλει στη σύνθεση του DNA και RNA
  • υποστηρίζει την εύρυθμη λειτουργία του νευρικού συστήματος
  • μετριάζει τα συμπτώματα της κατάθλιψης
  • συμβάλλει στο μεταβολισμό των σακχάρων από τις τροφές
  • συμβάλλει στην παραγωγή ενέργειας από τις τροφές που τρώμε
  • συμβάλλει στην καλή υγεία των μαλλιών, των νυχιών και του δέρματος
  • ενισχύει τη δράση του φολικού οξέως
  • προφυλάσσει από βλάβες του καρδιαγγειακού συστήματος

Οι κυριότερες πηγές βιταμίνη Β12 στα τρόφιμα είναι οι κάτωθι:

100γρ τροφίμου / Β12 σε mcg (μικρογραμμάρια)
  • συκώτι μοσχαρίσιο   110
  • συκώτι αρνίσιο   84
  • συκωτάκια πουλιών   56
  • συκώτι χοιρινό   23
  • νεφρά μοσχαρίσια   31
  • σαρδέλες σε κονσέρβα   28
  • μύδια (χωρίς κέλυφος)   22
  • στρείδια Ατλαντικού   18
  • σκουμπρί   10
  • μαγιά μπύρας (σκόνη)   5
  • σολομός νωπός   5
  • τόνος φρέσκος   4,5
  • γλώσσα μοσχαρίσια   4
  • βακαλάος νωπός   2
  • μοσχαρίσια μπριζόλα   2   
  • παρμεζάνα   1,9
  • αυγό (μέτριο μέγεθος)   1,1
  • γλώσσα (ψάρι)   1
Όπως παρατηρείτε η βιταμίνη Β12 δεν βρίσκεται σε λαχανικά. Υπάρχει μόνο στην σπιρουλίνα, στα φύτρα αλφάλφα και σε μερικά φύκια.
Συνήθως οι ηλικιωμένοι εμφανίζουν ανεπάρκεια σε ποσοστό εώς και 15% λόγω μειωμένης απορροφητικότητας από τις τροφές. Ανεπάρκεια παρουσιάζουν επίσης άτομα που πάσχουν από διαβήτη τύπου 1, όσοι αντιμετωπίζουν γαστρεντερικά προβλήματα ή θέματα με το θυρεοειδή. Ανεπάρκεια Β12 συχνά παρουσιάζουν οι vegetarian και οι vegan. Ειδικά όσοι κάνουν αυστηρή χορτοφαγική διατροφή.

Τα συμπτώματα της ανεπάρκειας είναι:

  • αναιμία
  • ελάττωση των λευκών αιμοσφαιρίων
  • ανεξήγητη κόπωση / εξάντληση κυρίως τις απογευματινές ώρες
  • αίσθημα κούρασης μετά το βραδινό ύπνο (7-8 ωρών)
  • μυϊκή αδυναμία
  • μούδιασμα και μυϊκές κράμπες
  • μειωμένη μνήμη και αδυναμία συγκέντρωσης
  • κακή διάθεση
  • αλλαγές στην υφή και στο χρώμα της γλώσσας
  • μειωμένη όραση
  • συχνοί πονοκέφαλοι
  • ναυτία και ζαλάδα
  • άχρωμο / άτονο δέρμα
  • έλκος του στομάχου
  • διάρροια
  • αστάθεια
  • αύξηση της ομοκυστεΐνης
Παρατεταμένη ανεπάρκεια βιταμίνης Β12 προκαλεί σοβαρές βλάβες, μη αναστρέψιμες στο νευρικό σύστημα. Δεν είναι τυχαίο πως οι ασθενείς με νόσο Αλτσχάϊμερ παρουσιάζουν χαμηλά επίπεδα βιταμίνης Β12 στις αιματολογικές εξετάσεις. Τα συμπτώματα υποχωρούν μόλις χορηγηθεί βιταμίνη Β12
Δεν είναι τυχαίο που η Β12 θεωρείται ασπίδα κατά την πρόωρης γήρανσης του εγκεφάλου.

Η συνιστώμενη δοσολογία (NRV) για τους ενήλικες (άνδρες και γυναίκες) είναι 2,5 μικρογραμμάρια. Η υπερδοσολογία δεν προκαλεί σοβαρές παρενέργειες καθώς η Β12 είναι υδατοδυαλυτή βιταμίνη και η περίσσεια αποβάλλεται από τα ούρα.
Στη βιβλιογραφία αναφέρεται ότι συγκεκριμένες δοσολογίες ενδέχεται να έχουν ευεργετικά αποτελέσματα σε κάποιες περιπτώσεις:
  • Ψυχικές διαταραχές: 100 εώς 500 mcg
  • ψυχικό και σωματικό στρες: 100 εώς 500 mcg
  • αναιμία (λόγω έλλειψης Β12): 250 εώς 500 mcg
Σε κάθε περίπτωση όμως, αρμόδιος για τη συνταγογράφηση είναι αποκλειστικά ο θεράπων ιατρός του κάθε ασθενή, καθώς ο κάθε ασθενείς έχει διαφορετικό προφίλ.
Αποποίηση ευθύνης: Οι πληροφορίες που περιέχονται στο παρόν άρθρο έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δε μπορούν να αντικαταστήσουν γνωμάτευση του γιατρού σας ή την επίσκεψη σε εξειδικευμένο σύμβουλο υγείας. Εάν αποφασίσετε να ακολουθήσετε κάποια εξειδικευμένη διατροφή και αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα υγείας συμβουλευτείτε το θεράποντα ιατρό σας πρώτα.

Posted on 2016-10-24 by Γρηγόρης Καρύδας HEALTH SECRETS, NUTRI FACTS 27977

Blog categories

Blog search

Κωδικός QR

Είδατε πρόσφατα

Χωρίς προϊόντα