Καρπούζι. 9 σοβαροί λόγοι για να φάτε φέτος το καλοκαίρι.

Καρπούζι. 9 σοβαροί λόγοι για να φάτε φέτος το καλοκαίρι.

Το καρπούζι είναι ο βασιλιάς του καλοκαιριού αναμφισβήτητα. Δεν είναι όμως μόνο νόστιμο και δροσιστικό. Έχει μεγάλη θρεπτική αξία. Περιέχει μόνο 46 θερμίδες ανά φλιτζάνι ενώ έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C, βιταμίνη Α και πολλές θρεπτικές φυτοχημικές ενώσεις.
Πάμε να δούμε τα 9 κορυφαία οφέλη για την υγεία που μας δίνει η τακτική κατανάλωση από το καρπούζι.

1.    Σας βοηθά να ενυδατωθείτε.  

Το νερό ως γνωστόν είναι ο πιο σημαντικός τρόπος για να διατηρήσετε το σώμα σας ενυδατωμένο. Ωστόσο, η κατανάλωση τροφίμων που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νερό μπορεί εξίσου να βοηθήσει. Είναι ενδιαφέρον ότι το καρπούζι είναι 92% νερό (1). Η υψηλή περιεκτικότητα σε νερό είναι ένας από τους λόγους που τα φρούτα και τα λαχανικά σας βοηθούν να αισθάνεστε γεμάτοι. Ο συνδυασμός νερού και φυτικών ινών σημαίνει ότι τρώτε έναν καλό όγκο τροφής χωρίς πολλές θερμίδες.

2.    Περιέχει πληθώρα θρεπτικών συστατικών και ευεργετικές φυτοχημικές ενώσεις.

 Όσον αφορά τα φρούτα, το καρπούζι είναι ένα από τα χαμηλότερα σε θερμίδες - μόνο 46 θερμίδες ανά φλιτζάνι. Αυτό είναι χαμηλότερο από τα φρούτα "χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη" όπως τα μούρα (2). Ένα κύπελλο (154 γραμμάρια) καρπουζιού έχει πολλά άλλα θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία:

  • Βιταμίνη C: 21% της ΣΗΔ.
  • Βιταμίνη Α: 18% της ΣΗΔ.
  • Κάλιο: 5% της ΣΗΔ.
  • Μαγνήσιο: 4% της ΣΗΔ.
  • Βιταμίνες Β1, Β5 και Β6: 3% της ΣΗΔ.

Το καρπούζι έχει επίσης υψηλή περιεκτικότητα σε καροτενοειδή, όπως το βήτα-καροτένιο και το λυκοπένιο. Επιπλέον, έχει κιτρουλίνη, ένα σημαντικό αμινοξύ. Πάμε όμως να τα δούμε αναλυτικά:

Αντιοξειδωτικά στο καρπούζι σας.

Βιταμίνη C

Η βιταμίνη C είναι ένα αντιοξειδωτικό που βοηθά στην πρόληψη της βλάβης των κυττάρων από τις ελεύθερες ρίζες. Ενισχύει το ανοσοποιητικό σας και συμβάλλει στη σύνθεση κολλαγόνου και ελαστίνης.

Καροτενοειδή

Τα καροτενοειδή είναι μια κατηγορία φυτικών ενώσεων που περιλαμβάνουν αλφα-καροτένιο και β-καροτένιο, τα οποία το σώμα σας μετατρέπει σε βιταμίνη Α.

Λυκοπένιο

Το λυκοπένιο είναι ένας τύπος καροτενοειδούς που δεν μετατρέπεται σε βιταμίνη Α. Είναι πολύ ισχυρό αντιοξειδωτικό και είναι υπεύθυνο για το κόκκινο χρώμα σε πολλά τρόφιμα όπως οι τομάτες και το καρπούζι ενώ συνδέεται με πολλαπλά οφέλη για την υγεία.

Κουκουρμπιτακίνη Ε  

Η κουκουρμπιτακίνη Ε (Cucurbitacin E) είναι μια φυτική ένωση με αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση. Το πικρό πεπόνι, ένας συγγενής καρπουζιού, περιέχει ακόμα περισσότερη κουκουρμπιτακίνη Ε.

3.    Περιέχει ενώσεις που μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη του καρκίνου.

Ερευνητές έχουν μελετήσει το λυκοπένιο και άλλες μεμονωμένες φυτικές ενώσεις που περιέχει το καρπούζι για τα αντικαρκινικά τους αποτελέσματά. Αν και η λήψη λυκοπενίου συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο ορισμένων τύπων καρκίνου, τα αποτελέσματα είναι μικτά. Ο ισχυρότερος κρίκος μέχρι τώρα φαίνεται να είναι μεταξύ του λυκοπενίου και των καρκίνων του πεπτικού συστήματος (1). Το λυκοπένιο φαίνεται να μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου μειώνοντας τον ινσουλινοειδή αυξητικό παράγοντα (IGF), μια πρωτεΐνη που εμπλέκεται στην κυτταρική διαίρεση. Τα υψηλά επίπεδα IGF συνδέονται με τον καρκίνο (3). Επιπλέον, η κουκουρμπιτακίνη Ε έχει διερευνηθεί για την ικανότητά της να αναστέλλει την ανάπτυξη των όγκων (4, 5).

4.    Μπορεί να βελτιώσει την καρδιακή υγεία.

Οι καρδιακές παθήσεις είναι η πρώτη αιτία θανάτου παγκοσμίως (6). Οι παράγοντες του τρόπου ζωής, συμπεριλαμβανομένης της διατροφής, μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο καρδιακών προβλημάτων όπως υψηλή χοληστερόλη, υψηλή αρτηριακή πίεση, εγκεφαλικό επεισόδιο και καρδιακή προσβολή. Πολλές θρεπτικές ουσίες στο καρπούζι έχουν συγκεκριμένα οφέλη για την υγεία της καρδιάς. Μελέτες δείχνουν ότι το λυκοπένιο μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της χοληστερόλης και της αρτηριακής πίεσης. Μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πρόληψη της οξειδωτικής βλάβης στη χοληστερόλη (1). Σύμφωνα με μελέτες σε παχύσαρκες μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες και άνδρες, το λυκοπένιο μπορεί επίσης να συμβάλει στη μείωση της ακαμψίας και του πάχους των τοιχωμάτων των αρτηριών (7, 8). Το καρπούζι περιέχει επίσης κιτρουλίνη, ένα αμινοξύ που μετατρέπεται σε αργινίνη. Στη συνέχεια η αργινίνη αλλάζει σε νιτρικό οξείδιο που είναι αγγειοδιασταλτικό. Αυτό σημαίνει ότι βοηθά τα αιμοφόρα αγγεία σας να διαστέλλονται, πράγμα που μειώνει την αρτηριακή πίεση (9). Άλλες βιταμίνες και μέταλλα στο καρπούζι είναι επίσης καλές για την καρδιά σας όπως οι βιταμίνες Α, Β6, C, το μαγνήσιο και το κάλιο (1).

5.    Μειώνει τη φλεγμονή και το οξειδωτικό στρες

Η φλεγμονή είναι βασικός παράγοντας πολλών χρόνιων παθήσεων. Το καρπούζι μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής και της οξειδωτικής βλάβης, καθώς είναι πλούσιο σε αντιφλεγμονώδη αντιοξειδωτικά στοιχεία όπως το λυκοπένιο και η βιταμίνη C (1). Σε μια μελέτη του 2015, εργαστηριακοί αρουραίοι τρέφονταν με καρπούζι για να συμπληρώσουν μια ανθυγιεινή διατροφή. Σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου, ανέπτυξαν χαμηλότερα επίπεδα C-αντιδρώσας πρωτεΐνης (δείκτη φλεγμονής) και λιγότερο οξειδωτικό στρες (10). Σε μια προηγούμενη μελέτη, οι άνθρωποι έλαβαν χυμό ντομάτας πλούσιο σε λυκοπένιο με προσθήκη βιταμίνης C. Συνολικά, οι δείκτες φλεγμονής τους κατέβηκαν και αυξήθηκαν τα αντιοξειδωτικά. Το καρπούζι έχει τόσο λυκοπένιο όσο και βιταμίνη C (11). Ως αντιοξειδωτικό, το λυκοπένιο μπορεί επίσης να ωφελήσει την υγεία του εγκεφάλου. Για παράδειγμα, μπορεί να βοηθήσει στην καθυστέρηση της εμφάνισης και εξέλιξης της νόσου του Alzheimer (12). Πρέπει να σημειώσουμε πως η φλεγμονή συνδέεται με πολλές χρόνιες ασθένειες.

6.    Μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας.

Βρισκόμενο σε διάφορα μέρη του ματιού, το λυκοπένιο βοηθά στην προστασία από την οξειδωτική βλάβη και τη φλεγμονή. Μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πρόληψη της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας που σχετίζεται με την ηλικία (AMD). Αυτό είναι ένα κοινό πρόβλημα των ματιών που μπορεί να προκαλέσει τύφλωση σε ηλικιωμένους ενήλικες (1). Ο ρόλος του λυκοπενίου ως αντιοξειδωτικού και αντιφλεγμονώδους στοιχείου μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της ανάπτυξης και της επιδείνωσης της AMD.

7.    Μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση του πόνου των μυών.

Η κιτρουλίνη, ένα αμινοξύ στο καρπούζι, μπορεί να μειώσει τον πόνο των μυών. Είναι ενδιαφέρον ότι ο χυμός του καρπουζιού φαίνεται να ενισχύει τη βιοδιαθεσιμότητα της κιτρουλίνης. Σε μια μικρή μελέτη δώσανε σε αθλητές καθαρό χυμό καρπούζι, χυμό καρπούζι αναμεμειγμένο με κιτρουλίνη ή κιτρουλίνη από μόνη της. Και τα δύο ποτά χυμού οδήγησαν σε μικρότερη μυϊκή πληγή και ταχύτερη ανάκτηση καρδιακού ρυθμού, σε σύγκριση με την κιτρουλίνη από μόνη της (13). Ως εκ τούτου, η κιτρουλίνη φαίνεται πιο αποτελεσματική όταν καταναλώνεται ως συστατικό του χυμού καρπουζιού. Άλλες έρευνες εξέτασαν επίσης τη δυνατότητα της κιτρουλίνης να βελτιώσει την αντοχή στην άσκηση και την απόδοση. Μέχρι στιγμής, η κιτρουλίνη δεν φαίνεται να βελτιώνει την απόδοση άσκησης στις ποσότητες που μελετήθηκαν, αλλά εξακολουθεί να αποτελεί τομέα ερευνητικού ενδιαφέροντος (14).

8.    Είναι καλό για το δέρμα και τα μαλλιά.

Δύο βιταμίνες στο καρπούζι - Α και C - είναι σημαντικές για την υγεία του δέρματος και των μαλλιών. Η βιταμίνη C βοηθά το σώμα σας να συνθέσει κολλαγόνο, μια πρωτεΐνη που κρατάει το δέρμα σας εύπλαστο και τα μαλλιά σας δυνατά. Η βιταμίνη Α είναι επίσης σημαντική για το υγιές δέρμα, καθώς βοηθά στη δημιουργία και την επιδιόρθωση των κυττάρων του δέρματος. Χωρίς αρκετή βιταμίνη Α, το δέρμα σας μπορεί να φαίνεται ξηρό και λεπτό. Τόσο το λυκοπένιο όσο και το β-καροτένιο μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην προστασία του δέρματός σας από το ηλιακό έγκαυμα (15).

9.    Μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της πέψης.

Το καρπούζι περιέχει πολλά υγρά και μια μικρή ποσότητα φυτικών ινών, δύο στοιχεία που είναι εξαιρετικά σημαντικά για την υγιή πέψη. Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε υγρά και φυτικές ίνες όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, συμπεριλαμβανομένου του καρπουζιού, μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη για την προώθηση των φυσιολογικών κινήσεων του εντέρου.


Συμπέρασμα: Το καρπούζι είναι ένα εκπληκτικά θρεπτικό καλοκαιρινό φρούτο. Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε νερό και περιέχει επίσης πολλά άλλα σημαντικά θρεπτικά συστατικά, όπως λυκοπένιο και βιταμίνη C. Το διατροφικό προφίλ του καρπουζιού δεν το κάνει απλά μια νόστιμη επιλογή χαμηλής θερμιδικής αξίας - είναι επίσης πολύ καλό για την υγεία σας. Αποτελεί εξαιρετική εναλλακτική λύση για γλυκό ή σνακ και μπορείτε να το φάτε άφοβα.

Hint: Θέλετε λαμπερή επιδερμίδα και όμορφα μεταξένια μαλλιά; Φάτε μια φέτα καρπούζι και πιείτε ένα σφηνάκι Collagen Plus της Healthia. 4ης γενιάς gel collagen με πεπτίδια τύπου Ι, ΙΙ & ΙΙΙ και υπέροχη γεύση ... καρπούζι! Δείτε το με ένα κλικ ΕΔΩ.

Αποποίηση ευθύνης: Οι πληροφορίες που περιέχονται στο παρόν άρθρο έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δε μπορούν να αντικαταστήσουν γνωμάτευση του γιατρού σας ή την επίσκεψη σε εξειδικευμένο σύμβουλο υγείας. Εάν αποφασίσετε να ακολουθήσετε κάποια εξειδικευμένη διατροφή και αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα υγείας συμβουλευτείτε το θεράποντα ιατρό σας πρώτα.

Πηγές:

(1) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4464475/

(2) http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/2072/2

(3) http://jnci.oxfordjournals.org/content/92/18/1472.full

(4) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25915611

(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22561419

(6) http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs317/en/

(7) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23615650

(8) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3660262

(9) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17352962

(10) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25631716

(11) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17640421

(12) http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304394015301725

(13) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23862566

(14) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25517106

(15) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21953695

Posted on 2017-06-25 FOOD THERAPY 6384

Blog categories

Blog search

QR code

Είδατε πρόσφατα

Χωρίς προϊόντα