Σύμπλεγμα βιταμινών Β. Οφέλη και ιδιότητες

Σύμπλεγμα βιταμινών Β. Οφέλη και ιδιότητες


Το σύμπλεγμα βιταμινών Β αποτελείται από οκτώ υδατοδιαλυτές βιταμίνες οι οποίες ακούνε στα εξής ονόματα:

  1. Θειαμίνη (Β1)
  2. Ριβοφλαβίνη (Β2)
  3. Νιασίνη (Β3)
  4. Παντοθενικό οξύ (Β5)
  5. Πυριδοξίνη (Β6)
  6. Φολικό ή φυλλικό οξύ
  7. Βιοτίνη
  8. Κοβαλαμίνη (Β12)

Οι παραπάνω βιταμίνες περιέχονται τόσο στα ζωϊκά όσο και στα φυτικά τρόφιμα. Έχουν μια σειρά από οφέλη και ιδιότητες για τον οργανισμό. Η δράση τους είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το μεταβολισμό και την υγεία του νευρικό μας συστήματος.
Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που σε περιόδους έντονου στρες αποτελούν "ιδανικό" σύμμαχο. Μελέτες έδειξαν πως τα δραστήρια άτομα έχουν μεγαλύτερες ανάγκες πρόσληψης ορισμένων βιταμινών του συμπλέγματος Β σε σχέση με άτομα που κάνουν καθιστική ζωή.

Όλες οι παραπάνω βιταμίνες χαρακτηρίζονται από τη συνεργιστική τους δράση / σχέση. Με απλά λόγια ο οργανισμός μας τις χρειάζεται στο σύνολό τους και στις σωστές αναλογίες.
Η άσκοπη λήψη μια σε μεγάλες δόσεις ενδέχεται να προκαλέσει έλλειψη μια άλλης. Επιπλέον η μεγάλες δόσεις μια εκ του συμπλέγματος ενδέχεται να συγκαλύψει τα συμπτώματα έλλειψης μια άλλης, δυσκολεύοντας έτσι την διάγνωση.
Για την αξιοποίηση του συμπλέγματος των βιταμινών Β ο οργανισμός μας χρησιμοποιεί τα εξής στοιχεία:
- τη χολίνη
- την ινοσιτόλη
- το παρααμινοβενζοικό οξύ ή αλλιώς PABA

Ο πολύτιμος ρόλος των βιταμινών του συμπλέγματος Β στον οργανισμό

Το σύμπλεγμα βιταμινών Β παίζει καταλυτικό ρόλο στην ανάπτυξη του οργανισμού καθώς συνδέεται άρρηκτα με το μεταβολισμό των βασικών θρεπτικών συστατικών (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λίπη) και την άντληση / "απελευθέρωση" ενέργειας από αυτά, καθώς και το μεταβολισμό του αλκοόλ.

Συμβάλλουν ακόμα στην καλή υγεία και κατάσταση του νευρικού συστήματος και τη δημιουργία νευροδιαβιβαστών, την υγεία των ερυθρών αιμοσφαιρίων, του τριχωτού της κεφαλής, του πεπτικού συστήματος και του ενδοκρινικού μας συστήματος.

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β ενισχύουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα ενώ συμμετέχουν στη σύνθεση του DNA & RNA.

Ανεπάρκεια βιταμινών Β, συμπτώματα και βλάβες στην υγεία

Η ανεπάρκεια βιταμινών Β προκαλεί σε μια σειρά από βλάβες και ασθένειες όπως:

  • μπέρυ μπέρυ
  • πελάγρα
  • έλλειψη / αδυναμία συγκέντρωσης
  • προσωρινή απώλεια μνήμης
  • υπνηλία
  • απώλεια μαλλιών
  • γκριζάρισμα μαλλιών
  • μυική ατροφία
  • απώλεια βάρους
  • δερματικές παθήσεις (σκασίματα χειλιών ή γύρω από το
  • στόμα)
  • χρόνια φλεγμονή
  • κατακρατήσεις υγρών
  • πέτρες στα νεφρά
  • αρθρίτιδα
  • αναιμία
  • νευρικότητα / ευερεθιστότητα
  • αστάθεια στο βάβισμα
  • αύξηση επιπέδων ομοκυστεΐνης
  • ψυχικές διαταραχές
  • κατάθλιψη

και άλλα. Να σημειώσουμε πως δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί ψυχασθενείς παρουσιάζουν σοβαρή ανεπάρκεια βιταμινών του συμπλέγματος Β.

Στον αντίποδα υπερβολικές δόσεις βιταμινών Β δεν προκαλούν σοβαρές παρενέργειες καθώς είναι υδατοδιαλυτές και αποβάλλονται με τα ούρα.

Τί μπορεί να προκαλέσεις την ανεπάρκεια σε κάποια από τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β

Παρακάτω παραθέτουμε τις συχνότερες αιτίες που ενδέχεται να προκαλέσουν ανεπάρκεια μέρος ή του συνόλου των βιταμινών του συμπλέγματος Β:

  • υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ
  • έντονο στρες / δύσκολη καθημερινότητα
  • καθημερινή κατανάλωση ζάχαρης και λευκού αλευριού
  • μεγάλες ποσότητες καφέ
  • τα αναψυκτικά τύπου cola
  • τα διουρητικά
  • τα οιστρογόνα και κάποια αντισυλληπτικά
  • αντιόξινα σκευάσματα
  • καθαρκτικά σκευάσματα
  • μαγειρική σόδα
  • αντιβιοτικά
  • εγκυμοσύνη
  • 3η ηλικία
  • πεπτικές διαταραχές
  • η ασπιρίνη
  • τα κορτικοστεροειδή


Τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β:

  • σπιρουλίνα
  • φακές
  • κολοκυθόσποροι
  • δημητριακά
  • το σουσάμι
  • ψωμί ολικής άλεσης
  • καρύδια
  • ρεβίθια
  • ρύζι καστανό (αναποφλοίωτο)
  • φύτρο σιταριού
  • μαγιά μπύρας
  • λεκιθίνη
  • ώριμα τυριά που έχουν υποστεί ζύμωση
  • κόκκινο κρέας
  • συκώτι
  • ψάρια / θαλασσινά
  • πράσινα φυλλώδη λαχανικά
  • κρόκος αυγού
  • μελάσα

Τί καταστρέφει τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β.

Καθώς οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι υδατοδιαλυτές, το βράσιμο και οι υψηλές θερμοκρασίες τις επιρρεάζουν. Λαχανικά που βράζουν χάνουν ένα μεγάλο μέρος των βιταμινών και μέρος τους μεταφέρεται στο ζωμό! Τα στοιχεία που αλλιώνουν ή καταστρέφουν τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι τα εξείς:

  1. αλκαλικό περιβάλλον (μαγειρική σόδα)
  2. έντονα όξινο (pH) περιβάλλον
  3. έντονη επεξεργασία / συσκευασία των τροφίμων
  4. βιομηχανοποιημένα τρόφιμα
  5. ζέστη και απευθείας έκθεση στον ήλιο
  6. πολύ υψηλές θερμοκρασίες κατά το μαγείρεμα


Για ποιους θα ήταν ιδανικό ένα συμπλήρωμα βιταμινών Β

Ένα συμπλήρωμα διατροφής με το σύμπλεγμα βιταμινών Β θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο στις ακόλουθες περιπτώσεις:

  • προπόνηση με βάρη (bodybiulding, crossfit, άρση βαρών)
  • δρομείς (μαραθώνιος, cross training, outdoor training)
  • ποδηλάτες (cardio training)
  • άτομα με έντονο στρες
  • άτομα που έχουν δύσκολη καθημερινότητα με πολλές ευθύνες
  • άτομα με έντονη εγκεφαλική δραστηριότητα
  • αγχώδης χαρακτήρες
  • καταπονημένοι / αδύναμοι οργανισμοί
  • άτομα που δεν τρώνε λαχανικά / φρούτα και ξηρούς καρπούς
  • άτομα με φτωχή δίαιτα (fast food, junk food, γλυκά, βιομηχανοποιημένα &  ραφιναρισμένα τρόφιμα, αναψυκτικά τύπου κόλα κλπ)
  • άτομα με τριχόπτωση και δερματικά προβλήματα
  • άτομα 3ης ηλικίας
  • άτομα με πεπτικά προβλήματα (υγεία του βλεννογόνου / πεπτικού σωλήνα)
  • άτομα με ήπια κατάθλιψη

Για όλους εσάς που θέλετε ένα αξιόπιστο συμπλήρωμα διατροφής που να περιλαμβάνει όλο το σύμπλεγμα βιταμινών Β σας προτείνουμε να γνωρίσετε το B COMPLEX Vitamin 275mg της Healthia. Δείτε το με ένα κλικ ΕΔΩ.


Posted on 2018-01-29 by Γρηγόρης Καρύδας NUTRI FACTS 7158

Blog categories

Blog search

Κωδικός QR

Είδατε πρόσφατα

Χωρίς προϊόντα