Οστεοαρθρίτιδα. Η σωστή διατροφή για φυσική αντιμετώπιση

Οστεοαρθρίτιδα. Η σωστή διατροφή για φυσική αντιμετώπιση


Οστεοαρθρίτιδα, φλεγμονή και λάθος διατροφή

Η οστεοαρθρίτιδα είναι μια κατάσταση κατά την οποία ο χόνδρος των αρθρώσεων φθείρεται και τελικά καταστρέφεται προκαλώντας έντονο πόνο και πρήξιμο. Εάν δεν αντιμετωπιστεί μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε αναπηρία.

Η οστεοαρθρίτιδα είναι μια χρόνια φλεγμονώδης κατάσταση. Μεγάλοι παράγοντες κινδύνου είναι η έντονη καταπόνηση των αρθρώσεων, τραυματισμοί που δεν έγινε σωστή αποκατάσταση, περιττά κιλά, ηλικία, γενετική προδιάθεση, λάθος στάση σώματος, καθιστική ζωή και λάθος διατροφή.

Μια διατροφή που περιέχει πολλούς επεξεργασμένους υδατάνθρακες αυξάνει το ρίσκο εκδήλωσης οστεοαρθρίτιδας. Όσοι ήδη πάσχουν από οστεοαρθρίτιδα και τρώνε τρόφιμα που προκαλούν φλεγμονή επιδεινώνουν την κατάσταση, με τα συμπτώματα να κάνουν την εμφάνισή τους όλο και πιο συχνά.

Η απομάκρυνση συγκεκριμένων τροφών από το διαιτολόγιό του πάσχοντος συμβάλλει στη μείωση των εξάρσεων και την ένταση των συμπτωμάτων και αποτελεί μέρος της φυσικής αντιμετώπιση της αρθρίτιδας.

Εκτός από τη διατροφή τα συμπτώματα της οστεοαρθρίτιδας αντιμετωπίζονται με εξειδικευμένη φαρμακευτική αγωγή ενώ ευεργετική δράση έχουν συγκεκριμένα συμπληρώματα διατροφής.

Πάμε να γνωρίσουμε τους βασικούς ύποπτους που προκαλούν φλεγμονή και καλό θα ήταν να αποφεύγετε εάν έχετε οστεοαρθρίτιδα.

Ζάχαρη. Ο μεγάλος εχθρός της οστεοαρθρίτιδας

Σύμφωνα με μια μελέτη τα τρόφιμα που περιέχουν πολλά σάκχαρα όπως τα έτοιμα γλυκά, κέικ, cookies, προϊόντα φούρνου και ζαχαροπλαστικής προκαλούν την ανοσο-αντίδραση του σώματος.

Η συγκεκριμένη αντίδραση ενδέχεται να χειροτερέψει τη φλεγμονή στα άκρα, με τις αρθρώσεις να πληρώνουν το τίμημα. Είναι γνωστές λίγο πολύ οι βλάβες που προκαλεί η ζάχαρη στην υγεία.

Φυσικά γλυκαντικά όπως το μέλι, το maple syrup και η στέβια είναι εξαιρετικές εναλλακτικές χωρίς να επηρεάζουν την οστεοαρθρίτιδα. Στο μεταξύ καλό θα ήταν να αποφεύγετε τα παρακάτω:

  • ζάχαρη στον καφέ
  • σιροπιαστά και γλυκά του κουταλιού
  • γλυκά εμπορίου
  • κέικ, τούρτες, πάστες, παγωτά
  • cookies, ντόνατς, μπισκότα

Σχετικές μελέτες:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3382345/

Αλάτι και αλμυρά φαγητά

Εάν βάζουμε πολύ αλάτι στο φαγητό μας είναι σίγουρο πως θα έχουμε κατακρατήσεις υγρών, πράγμα που σημαίνει πρήξιμο, οίδημα και φούσκωμα.

Το νάτριο που βρίσκεται στο αλάτι είναι απολύτως απαραίτητο για τον οργανισμό.

Ωστόσο, ελάχιστα περισσότερο αλάτι στην καθημερινότητά μας ενδέχεται να πυροδοτήσει τη φλεγμονή με άμεσο αντίκτυπο στις αρθρώσεις σας.

Σύμφωνα με το Centers for Disease Control and Prevention (CDC), στην Αμερική το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού καταναλώνει περισσότερο αλάτι από αυτό που πρέπει.

Στην Ελλάδα ισχύει το ίδιο. Ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού προσθέτει αλάτι στο φαγητό του καθημερινά, σε κάθε γεύμα.

Ένα πράγμα που πρέπει να γνωρίζουμε ωστόσο είναι πως οι τροφές από τη φύση τους περιέχουν κατά κανόνα την ποσότητα νατρίου που χρειάζεται ο οργανισμός μας για την εύρυθμη λειτουργία του.

Η έλλειψη νατρίου είναι υπερβολικά σπάνια παγκοσμίως εκτός σοβαρών διαταραχών του πεπτικού συστήματος ή διατροφικών ανωμαλιών.

Εάν λείπει γεύση από το φαγητό σας δοκιμάστε μείξεις από φυσικά αρτύματα όπως τριμμένο πιπέρι με λεμονόχορτο, σκόρδο και άλλα βότανα που κυκλοφορούν στο εμπόριο.

Ξεχάστε τα αλίπαστα και τα τουρσί που περιέχουν τεράστιες ποσότητες αλατιού. Περιορίστε επίσης και την κατανάλωση ελιών.

Σχετικές μελέτες:
https://www.cdc.gov/salt/

Τηγανητά φαγητά

Το Ίδρυμα Αρθρίτιδας arthritis.org επισημαίνει πως τα φαγητά που περιέχουν πολλά κορεσμένα λίπη όπως τα ντόνατ, οι τηγανητές πατάτες και τα πατατάκια προκαλούν έντονη φλεγμονή και επιδεινώνουν τα συμπτώματα οστεοαρθρίτιδας.

Τα λάδια που χρησιμοποιούνται για τηγάνισμα προκαλούν μια σειρά από χημικές αντιδράσεις στο σώμα και αυξάνουν εκτός των άλλων τα επίπεδα χοληστερίνης.

Επιλέξτε φαγητά που δεν περιέχουν επεξεργασμένα λίπη, πρόσθετα λιπαρά ή τρανς λιπαρά (υδρογονωμένα έλαια).

Εάν θέλετε να τηγανίσετε κάποιο φαγητό προτιμήστε μικρή ποσότητα από ελαιόλαδο σε και μαγειρέψτε σε χαμηλή θερμοκρασία.  

Σχετικό δημοσίευμα: https://www.arthritis.org/living-with-arthritis/arthritis-diet/foods-to-avoid-limit/fats-and-oils-to-avoid.php

Λευκό αλεύρι. Προκαλεί φλεγμονές και επιδεινώνει τα συμπτώματα οστεοαρθρίτιδας

Τα προϊόντα που παράγονται με βάση το λευκό αλεύρι όπως το ψωμί, τα πιτοειδή, τα γλυκά και τα κέικ προκαλούν φλεγμονές στο σώμα.

Εάν τρώτε τακτικά φαγητά όπως τα μακαρόνια, τα δημητριακά και τα γλυκά ενδέχεται να επιδεινώνετε τα συμπτώματα της οστεοαρθρίτιδας.

Προτιμήστε προϊόντα ολικής άλεσης οπουδήποτε μπορείτε.

Αποφύγετε τα τρόφιμα που περιέχουν πολύ επεξεργασμένους υδατάνθρακες όπως τα γλυκά του εμπορίου, ζυμαρικά, πίτσες καθώς περιέχουν εκτός των άλλων μεγάλη ποσότητα γλουτένης η οποία είναι παράγοντας ρίσκου για την οστεοαρθρίτιδα.

Τρόφιμα και φαγητά που καλό θα ήταν να αποφύγετε:

  • λευκό ψωμί, ψωμί του τοστ, μπαγκέτες, τορτίγιες, κουλούρι 
  • προϊόντα φούρνου όπως πίτες, μπουγάτσα, κουλουράκια, μπισκότα, κρουασάν
  • συσκευασμένα γλυκά
  • μακαρόνια

Λιγότερα Ωμέγα-6 λιπαρά, περισσότερα Ωμέγα-3

Τα Ω3 ωφέλιμα λιπαρά έχουν αποδεδειγμένα αντιφλεγμονώδη ιδιότητες. Πρέπει ωστόσο να βρίσκονται σε μια συγκεκριμένη αναλογία σε σχέση με τα Ω6 λιπαρά. Εάν υπάρξει ανισορροπία Ω3 προς Ω6 λιπαρά με τα ωμέγα 6 να πλεονάζουν προκαλείται φλεγμονώδες αντίδραση.

Σύμφωνα με το Harvard Medical School, θα πρέπει να μειώσετε δραστικά την κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν πολλά Ω6 λιπαρά όπως τα κόκκινα κρέατα και τα φυτικά λίπη. Μπορείτε να διαβάσετε σχετικό μας άρθρο για την αναλογία Ω3 προς Ω6 ΕΔΩ.

Καλό θα ήταν επιπλέον να αποφεύγετε τα κορεσμένα λίπη καθώς προκαλούν επίσης φλεγμονές και επιδεινώνουν τα συμπτώματα ΟΑ περισσότερο.

Καταναλώστε τρόφιμα πλούσια σε Ω3 όπως οι σαρδέλες, ο σολομός, το αβοκάντο και τα αμύγδαλα αρκετές φορές την εβδομάδα.

Σχετικό δημοσίευμα: https://www.health.harvard.edu/pain/new-ways-to-beat-osteoarthritis-pain

Περιορίστε τα γαλακτοκομικά

Πολλοί πιστεύουν πως τα γαλακτοκομικά προϊόντα ενδέχεται να προκαλούν φλεγμονή σε ορισμένους ανθρώπους, πράγμα που μπορεί να επιδεινώσει τους πόνους της αρθρίτιδας.

Μια μελέτη βρήκε πως άτομα που έπασχαν από αρθρίτιδα και απέφευγαν ζωικά γάλατα (αγελαδινό, κατσικίσιο κλπ) καθώς και άλλα τρόφιμα που προκαλούν φλεγμονή παρουσίασαν βελτίωση στα συμπτώματα της οστεοαρθρίτιδας.

Η έρευνες σχετικά με το συσχετισμό των γαλακτοκομικών προϊόντων και την φλεγμονή διίστανται. Ωστόσο δε χάνετε τίποτα να δοκιμάσετε υποκατάστατα γάλακτος όπως γάλα αμυγδάλου για να διαπιστώσετε εάν υπάρχει βελτίωση στα συμπτώματα.

Σχετικές μελέτες:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28160762

Οστεοαρθρίτιδα και αλκοόλ

Γιατροί και σύμβουλοι υγείας θα σας αποτρέψουν από την κατανάλωση αλκοόλ όταν έχετε οστεοαρθρίτιδα. Αλκοολούχα ποτά όπως η μπύρα σε μεγάλη ποσότητα αντενδείκνυνται όταν πάσχετε από οστεοαρθρίτιδα.

Τα περισσότερα περιέχουν μεγάλη ποσότητα από πουρίνες που άμεσα προκαλούν έξαρση των συμπτωμάτων και κρίσεις.

Επιπλέον οι περισσότερες φαρμακευτικές αγωγές αλληλεπιδρούν με το αλκοόλ και προκαλούν επικίνδυνες παρενέργειες. Οπότε χρειάζεται μεγάλη προσοχή.

Σχετικές μελέτες:
https://www.arthritis.org/living-with-arthritis/arthritis-diet/foods-to-avoid-limit/alcohol-in-moderation.php

Τρόφιμα που ανακουφίζουν από τα συμπτώματα οστεοαρθρίτιδας

Σύμφωνα με τον Oliver Eaton, διευθυντή της κλινικής Pro-Health στη Μεγάλη Βρετανία «Οι τροφές που καταναλώνουμε επηρεάζουν την υγεία των αρθρώσεών μας και απλές διατροφικές αλλαγές μπορούν να μειώσουν τα συμπτώματα της αρθρίτιδας»

Τα συμπτώματα της οστεοαρθρίτιδας θα μπορούσαν να μειωθούν εάν συμπεριλάβετε στη διατροφή σας μια σειρά από τρόφιμα που έχουν αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση.

Ιδανικές τροφές για τη μείωση του πόνου σύμφωνα με ειδικούς είναι τα σκουροπράσινα λαχανικά. Μερικά παραδείγματα είναι τα εξής:

Κιτρώδη φρούτα που περιέχουν μεγάλη ποσότητα βιταμίνης C και αντιοξειδωτικών όπως:

Ζωϊκές πρωτεΐνες που έχουν ευεργετική δράση στην οστεοαρθρίτιδα είναι:

  • τα αυγά (κατά προτίμηση βιολογικά)
  • κοτόπουλο ελευθέρας βοσκής
  • ψάρια ελεύθερης αλιείας (όχι ιχθυοτροφείου)
  • μικρά λιπαρά ψάρια όπως οι σαρδέλες, ο γαύρος, ο κολιός, το σκουμπρί

Φυτικές πρωτεΐνες με ευεργετική δράση στην οστεοαρθρίτιδα:

Συμπληρώματα διατροφής με ευεργετική δράση για την οστεοαρθρίτιδα

Η ομάδα της Healthia προτείνει μια σειρά από φυσικά συμπληρώματα διατροφής που ενδέχεται να έχουν ευεργετική δράση, παράλληλα με σωστές διατροφικές συνήθειες, την φαρμακευτική αγωγή που έχει χορηγηθεί και μετά από την έγκριση του θεράποντα ιατρού που έχει την πλήρη κλινική εικόνα του πάσχοντος.

SUPER GREENS PLUS. Το Super Greens Plus της Healthia είναι ένας μοναδικός συνδυασμός από 35 οργανικά καλλιεργημένα superfoods και αποτελεί εξαιρετικό συμπλήρωμα πολλαπλών θρεπτικών συστατικών και λειτουργεί ως φυσική πολυβιταμίνη.

Στην πραγματικότητα είναι η πληρέστερη και πιο συμπυκνωμένη μορφή θρεπτικών συστατικών σε μια δόση που μπορείτε να βρείτε στην αγορά.

Περιλαμβάνει μια μεγάλη γκάμα βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων, αντιοξειδωτικών και πανίσχυρων φυτοχημικών στοιχείων μέσω του εξαιρετικού συνδυασμού superfoods, superfruits και βοτάνων.

Περιέχει υψηλή περιεκτικότητα φυτικής πρωτεΐνης (full spectrum blend) καθώς και πάνω από 20 φυσικά ένζυμα και 70 άλλα θρεπτικά συστατικά.


HERBAL C. Η βιταμίνη C, επίσης, παίζει καταλυτικό ρόλο στην διαχείριση της οστεοαρθρίτιδας, Η έλλειψή της μπορεί να κάνει τα συμπτώματά της πολύ χειρότερα.

Η συνθετική βιταμίνη C ωστόσο σε αναβράζοντα δισκία έχει πολύ χαμηλή απορροφητικότητα (κοντά στο 10%) και μειωμένη δράση.

Η Herbal C Healthia είναι 100% φυσική βιταμίνη C από 5 πλούσιες πηγές όπως τα κεράσια acerola, τα φραγκοστάφυλα, το άγριο τριαντάφυλλο, ο μαϊντανός και άγρια μαύρα μούρα.

Εκτός από φυσική βιταμίνη C περιέχει αντιοξειδωτικά, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, βιοφλαβονοειδή, πεκτίνες, ωφέλιμα λιπαρά, λυκοπένιο, καρετονοειδή, φυτικές στερόλες, κατεχίνες, πολυφαινόλες και πολλά άλλα φυτοχημικά στοιχεία που έχουν εξαιρετικά ευεργετική δράση για την οστεοαρθρίτιδα.


HEALTHY JOINT. To Healthy Joint είναι η πιο ολοκληρωμένη φόρμουλα υποστήριξης των αρθρώσεων που κυκλοφορεί στην αγορά.

Περιέχει 15 δραστικά συστατικά όπως η γλυκοζαμίνη, το MSM, τζίντερ, κουρκουμίνη, εκχύλισμα τσουκνίδας, σκόνη κερασιών, βρωμελαΐνη και παπαΐνη. Είναι ιδανικό συμπλήρωμα για:

  • καλή υγεία των αρθρώσεων, με άνεση στις κινήσεις
  • υποστήριξη του συνδετικού ιστού
  • χρόνιες φλεγμονές
  • πόνο, δύσκαμπτες και σκληρές αρθρώσεις
  • αποτοξίνωση και απομάκρυνση άχρηστων στοιχείων (νεκρών κυττάρων) από τις αρθρώσεις
  • αντιοξειδωτικά
  • υγιή επίπεδα ουρικού οξέως
  • τενοντίτιδα
  • ρευματοειδής αρθρίτιδα
  • δισκοκήλες
  • μυοσκελετικούς τραυματισμούς όπως:ρήξη χιαστών, κάκωση μηνίσκου διάστρεμμα.πόνος στις αρθρώσεις και τις κλειδώσεις    

Αποποίηση ευθύνης: Οι πληροφορίες που περιέχονται στο παρόν άρθρο έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δε μπορούν να αντικαταστήσουν γνωμάτευση του γιατρού σας ή την επίσκεψη σε εξειδικευμένο σύμβουλο υγείας. Εάν αποφασίσετε να ακολουθήσετε κάποια εξειδικευμένη διατροφή και αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα υγείας συμβουλευτείτε το θεράποντα ιατρό σας πρώτα.


Posted on 2019-07-13 by Γρηγόρης Καρύδας HEALTHY LIFESTYLE, HEALTH SECRETS 1434

Blog categories

Blog search

Κωδικός QR

Είδατε πρόσφατα

Χωρίς προϊόντα