Ζάχαρη. Βλάβες στην υγεία, παρενέργειες και επιπτώσεις

Ζάχαρη. Βλάβες στην υγεία, παρενέργειες και επιπτώσεις


Υπάρχει σχεδόν παντού. Μέσα σε εξωτικές σάλτσες, σε παιδικές τροφές, σε έτοιμα φαγητά από το σούπερ μάρκετ αλλά και σε προϊόντα fitness με χαμηλά λιπαρά. Είναι η γνωστή σε όλους μας ζάχαρη.

Ένα πολύ μεγάλο μέρος του γενικού πληθυσμού δεν μαγειρεύει στο σπίτι και αγοράζει έτοιμα φαγητά ή τυποποιημένα τρόφιμα. Ως αποτέλεσμα η καθημερινή λήψη ζάχαρης είναι ιδιαίτερα μεγάλη.

Στην Αμερική η πρόσθετη ζάχαρη στα τρόφιμα αγγίζει το 17% των συνολικών θερμιδών που καταναλώνουν οι ενήλικες ενώ το ποσοστό στα παιδιά φτάνει το 14%. Ωστόσο οι αρχές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου ώστε να κατέβει το νούμερο κάτω από το 10%.

Η επιστημονική κοινότητα πιστεύει πως η κατανάλωση ζάχαρης είναι ένας από τους βασικούς λόγους που ευθύνεται για την παχυσαρκία καθώς και άλλες χρόνιες παθήσεις όπως ο διαβήτης.

Πάμε να δούμε τα βασικά προβλήματα και τις βλάβες που προκαλεί η ζάχαρη στην υγεία μας χωρίς να το καταλαβαίνουμε.

Η ζάχαρη μας παχαίνει

Τα ποσοστά παχυσαρκίας παγκοσμίως γιγαντώνονται. Η πρόσθετη ζάχαρη που βρίσκεται κυρίως στα αναψυκτικά και στα συσκευασμένα γλυκά είναι από τους βασικούς ένοχους.

Χυμοί, αναψυκτικά τύπου κόλα, κρύο τσάι και ενεργειακά ποτά είναι φορτωμένα με φρουκτόζη, ένα είδος απλού σακχάρου.

Η κατανάλωση φρουκτόζης ανοίγει την όρεξη και την επιθυμία για φαγητό περισσότερο από τη γλυκόζη. Η γλυκόζη είναι το βασικό σάκχαρο που βρίσκεται στις αμυλώδης τροφές (1).

Επιπλέον η μεγάλη κατανάλωση φρουκτόζης ενδέχεται να προκαλέσει αντίσταση στη ορμόνη «λεπτίνη» η οποία ρυθμίζει την όρεξή σας και λέει στο σώμα μας πότε πρέπει να σταματήσουμε να τρώμε (2).

Με απλά λόγια τα ζαχαρούχα ποτά και αναψυκτικά δεν κόβουν την πείνα σας. Ίσα ίσα την ανοίγουν για να καταναλώσετε περισσότερες θερμίδες (κυρίως σε υγρή μορφή) πράγμα που οδηγεί σε αύξηση βάρους.

Έρευνες έδειξαν πως τα άτομα που καταναλώνουν ποτά που περιέχουν ζάχαρη όπως αναψυκτικά και χυμούς ζυγίζουν κατά κανόνα περισσότερο από αυτούς που δεν πίνουν (3).

Η κατανάλωση ζαχαρούχων ποτών σχετίζεται ακόμα με αυξημένο σπλαχνικό λίπος στη μεσαία ζώνη που εμπεριέχει αυξημένο ρίσκο για εμφάνιση διαβήτη και καρδιακών προβλημάτων (4).

Η ζάχαρη κλέβει την ενέργειά από τον οργανισμό

Τα τρόφιμα και τα ποτά με πρόσθετη ζάχαρη έχουν υψηλό γλυκαιμικό δείκτη. Όταν τα καταναλώσουμε αυξάνουν απότομα το σάκχαρο του αίματος και κατόπιν τα επίπεδα ινσουλίνης. Ωστόσο η αύξηση στα επίπεδα ενέργειας είναι φευγαλέα.

Τα προϊόντα και τα τρόφιμα που είναι φορτωμένα με ζάχαρη αλλά δεν περιέχουν πρωτεΐνες, λίπη ή φυτικές ίνες δίνουν στιγμιαία ενέργεια ενώ αμέσως μετά προκαλούν ραγδαία πτώση στο σάκχαρο του αίματος.

Η απότομη πτώση του σακχάρου στο αίμα έχει μια σειρά από παρενέργειες όπως ψυχολογικές μεταπτώσεις, έντονη πείνα, λιγούρες και λαιμαργία (5).

Η συχνές αυξομειώσεις στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα επηρεάζουν άμεσα και τα επίπεδα ενέργειας που έχουμε (6).

Εάν θέλετε να αποφύγετε αυτό τέλμα που σας κλέβει ενέργεια επιλέξτε για γλυκό μη-επεξεργασμένους υδατάνθρακες που περιέχουν φυτικές ίνες όπως είναι τα φρούτα.

Καλό θα ήταν να μη φάτε ποτέ ένα γλυκό μόνο του με άδειο στομάχι. Καλό θα ήταν να φάτε και κάτι περιέχει πρωτεΐνες.

Αυτό θα σταθεροποιήσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι να φάτε ένα μήλο με μια χούφτα αμύγδαλα. Ένα τέτοιο σνακ θα σας δώσει ενέργεια για αρκετή ώρα καθώς και πληθώρα θρεπτικών συστατικών.

Η ζάχαρη ενδέχεται να αυξήσει το ρίσκο καρδιαγγειακών παθήσεων

Η διατροφή που περιέχει καθημερινά ζάχαρη συνδέεται με αυξημένο ρίσκο εμφάνισης πολλών ασθενειών όπως καρδιαγγειακές παθήσεις και εμφράγματα που αποτελούν την νο1 αιτία θανάτων παγκοσμίως.

Τα αποτελέσματα των ερευνών έδειξαν πως διατροφές που περιέχουν πολύ ζάχαρη μπορούν εύκολα να οδηγήσουν σε παχυσαρκία, προβλήματα ρύθμισης σακχάρου, υψηλής αρτηριακής πίεσης, χρόνιας φλεγμονής και αυξημένων τριγλυκεριδίων. Όλα τα παραπάνω είναι παράγοντες υψηλού ρίσκου για καρδιαγγειακά προβλήματα (7).

Επιπλέον, η κατανάλωση ζάχαρης κυρίως από ζαχαρούχα ποτά (αναψυκτικά, καφέδες και χυμούς εμπορίου) συνδέονται με αθηροσκλήρωση.

Μια πάθηση που βουλώνουν οι αρτηρίες από λιπίδια που επικάθονται στα τοιχώματα των αρτηριών (8).

Μια μελέτη σε δείγμα άνω των 30,000 ανθρώπων βρέθηκε πως άτομα που κατανάλωναν το 17–21% των ημερήσιων θερμίδων τους από ζάχαρη είχαν κατά μέσο όρο 38% μεγαλύτερο ρίσκο θανατηφόρου καρδιακού περιστατικού σε σχέση με όσους κατανάλωναν μόλις το 8% των θερμίδων τους από ζάχαρη (9).

Ένα κουτάκι αναψυκτικού τύπου κόλα περιέχει 52 γραμμάρια ζάχαρης που ισοδυναμεί με το 10% περίπου των συνολικών θερμίδων που καταναλώνουμε σε μια διατροφή 2000 θερμίδων ημερησίως.

Με απλά λόγια ένα και μόλις αναψυκτικό την ημέρα εύκολα μας βάζει στην ομάδα υψηλού κινδύνου για καρδιαγγειακά προβλήματα.

Η κατανάλωση ζάχαρης αυξάνει το ρίσκο εμφάνισης διαβήτη

Σε παγκόσμιο επίπεδο ο αριθμός των διαβητικών διπλασιάστηκε και με το παραπάνω τα τελευταία 30 χρόνια. Υπάρχουν αρκετοί λόγοι για αυτό, ωστόσο ο συσχετισμός με την κατανάλωση έξτρα ζάχαρης και τον διαβήτη τύπου 2 είναι άμεσος.

Η παχυσαρκία, η οποία πολύ συχνά σχετίζεται με την κατανάλωση ζάχαρης και άλλων επεξεργασμένων υδατανθράκων όπως το αλεύρι είναι ο ισχυρότερος παράγοντας ρίσκου για εμφάνιση διαβήτη (10).

Η κατανάλωση ζάχαρης για μεγάλο χρονικό διάστημα οδηγεί σε αντίσταση στην ινσουλίνη, μια ορμόνη που παράγεται στο πάγκρεας και ρυθμίζει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

Η αντίσταση στην ινσουλίνη οδηγεί σε αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, πράγμα που αυξάνει το ρίσκο εμφάνισης διαβήτη.

Μια πληθυσμιακή μελέτη που σύγκρινε στοιχεία από 175 χώρες βρήκε πως το ρίσκο εμφάνισης διαβήτη αυξάνετε κατά 1,1% για κάθε 150 θερμίδες ζάχαρης που καταναλώνεται, που ισοδυναμεί με ένα κουτάκι αναψυκτικού (11).

Άλλες μελέτες έδειξαν πως άτομα που καταναλώνουν αναψυκτικά με πρόσθετη ζάχαρη συμπεριλαμβανομένου και χυμούς εμπορίου είχαν αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη (12, 13).

Η ζάχαρη προκαλεί λίπος στο συκώτι

Αυξημένη κατανάλωση φρουκτόζης έχει συνδεθεί σε πάρα πολλές περιπτώσεις με αυξημένο ρίσκο δημιουργίας λίπους στο συκώτι (λιπώδης διήθηση στο ήπαρ).

Σε αντίθεση με τη γλυκόζη και άλλες μορφές απλών υδατανθράκων που αξιοποιούνται από αρκετούς ιστούς στο σώμα, η φρουκτόζη σχεδόν αποκλειστικά μεταβολίζεται στο συκώτι.

Η φρουκτόζη στο συκώτι μετατρέπεται σε ενέργεια ή αποθηκεύεται ως γλυκογόνο.

Ωστόσο είναι εύκολο να γεμίσουν τα αποθέματα του ήπατος, πράγμα που σημαίνει ότι η περίσσεια φρουκτόζη αποθηκεύεται ως λίπος.

Μεγάλες ποσότητες πρόσθετης ζάχαρης με τη μορφή φρουκτόζης επιβαρύνουν τη λειτουργία του συκωτιού και συχνά οδηγούν σε μη αλκοολική λιπώδης διήθηση του ήπατος (NAFLD), μια κατάσταση όπου λίπος δημιουργείται στο συκώτι (14).

Μια μελέτη σε πάνω από 5900 ενήλικες βρήκε πως αυτοί που κατανάλωναν αναψυκτικά με πρόσθετη ζάχαρη είχαν 56% περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν NAFLD σε σχέση με τα άτομα που δεν έπιναν τέτοιου είδους αναψυκτικά (15).

Πηγές:

  1. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4443321/
  2. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23493533
  3. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23966427
  4. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23612318
  5. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2768570/
  6. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4551584/
  7. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4856550/
  8. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22291727
  9. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24493081
  10. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4166864/
  11. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3584048/
  12. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3969361/
  13. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4420570/
  14. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29408694
  15. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26055949

Posted on 2019-02-24 by Healthia team HEALTHY LIFESTYLE, WEIGHT LOSS, WARNINGS 1794

Blog categories

Blog search

Κωδικός QR

Είδατε πρόσφατα

Χωρίς προϊόντα