Πόνοι στα κόκκαλα στους μύες, στη μέση; Ποια βιταμίνη ίσως σας λείπει;

Πόνοι στα κόκκαλα στους μύες, στη μέση; Ποια βιταμίνη ίσως σας λείπει;

Στην ηλιόλουστη Ελλάδα δεν είναι λίγοι αυτοί που ... "κρύβονται" από τις ακτίνες του ηλίου καθώς φοβούνται τυχόν βλάβες, τις ελεύθερες ρίζες ή ακόμη και την πιθανότητα καρκίνου στο δέρμα. Δεν είναι λίγοι όμως και αυτοί που απλά δεν τους αρέσει η ζέστη, και τους ηλιόλουστους μήνες ψάχνουν μια σκιά ή κυκλοφορούν το απόγευμα.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που στην σήμερα Ελλάδα ένα μεγάλο ποσοστό του γενικού πληθυσμού παρουσιάζει έλλειψη στη βιταμίνη του ηλίου, τη βιταμίνη D, γνωστή και ως καλσιφερόλη. Ούτως η αλλιώς οι τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D είναι ελάχιστες.

Γνωρίζεται ποια είναι τα πιο συχνά συμπτώματα και σημάδια έλλειψης βιταμίνης D;

Οι ανεγήξητοι πόνοι!

Στους μύες, στα κόκκαλα και χαμηλά στη μέση. Τα συμπτώματα εμφανίζονται σε όλο το ηλικιακό φάσμα. Από τα παιδιά μέχρι τους ηλικιωμένους, άνδρες και γυναίκες. Το μόνο πράγμα που δε θα λύσει το πρόβλημα είναι τα παυσίπονα, τα αναλγητικά και τα μυοχαλαρωτικά. Πάμε να δούμε όμως αναλυτικά τι έδειξαν οι μελέτες επί του θέματος.

Έλλειψη βιταμίνης D και οι πόνοι στα κόκκαλα και τη μέση

Η βιταμίνη D σχετίζεται με την καλή υγεία των οστών μέσα από μια σειρά μηχανισμών και δράσεων. Η πιο γνωστή δράση της είναι ότι βελτιώνει την απορρόφηση του ασβεστίου. Πόνοι στα κόκκαλα και χαμηλά στη μέση ενδέχεται να είναι ένδειξη έλλειψης βιταμίνης D στο αίμα. Μεγάλες μελέτες παρατήρησης βρήκαν άμεση σχέση έλλειψης βιταμίνης D με χρόνιους πόνους χαμηλά στη μέση. (1, 2, 3).
Μια άλλη μελέτη εξέταζε τη σχέση των επιπέδων βιταμίνης D και τους πόνους στη μέση σε περισσότερες από 9,000 γυναίκες 3ης ηλικίας. Οι ερευνητές βρήκαν πως τα άτομα που είχαν έλλειψη βιταμίνης D είχαν περίσσοτερες πιθανότητες να υποφέρουν από πόνους στη μέση, συμπεριλαμβανομένου περιπτώσεων με οξείς πόνους που είχαν ως αποτέλεσμα δραστική μείωση των καθημερινών δραστηριοτήτων (3).
Σε μια άλλη ελεγχόμενη μελέτη, άτομα με έλλειψη βιταμίνης D είχαν σχεδόν διπλάσια πιθανότητα να βιώσουν πόνους στα κόκκαλα των ποδιών, στη θωρακική κοιλότητα και στις αρθρώσεις σε σχέση με τα άτομα που είχαν φυσιολογικές συγκεντρώσεις βιταμίνης D στο αίμα (4).

Έλλειψη βιταμίνης D και μυϊκοί πόνοι

Στις περισσότερες φορές είναι δύσκολο να προσδιορίσουμε τις αιτίες που προκαλούνται οι μυϊκοί πόνοι. Υπάρχουν ωστόσο κάποια στοιχεία που συνδέουν τα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D με μυϊκούς πόνους τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες (5, 6, 7). Σε μια από τις μελέτες το 71% των ατόμων με χρόνιους πόνους βρέθηκαν με σοβαρή έλλειψη βιταμίνης D στο αίμα (7). Ένας υποδοχέας της βιταμίνης D βρίσκεται στα νευρικά κύτταρα με την ονομασία αλγαισθητικό και  αντιλαμβάνεται τα ερεθίσματα του πόνου.
Μια μελέτη σε ποντίκια έδειξε πως η έλλειψη βιταμίνης D οδήγησε σε πόνο και ευαισθησία μετά από ενεργοποίηση των αλγαισθητικών στους μύες (8).

Η βιταμίνη D σε συμπλήρωμα διατροφής διορθώνει το πρόβλημα;

Μερικές μελέτες έδειξαν πως η λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης D σε μεγάλες δοσολογίες ενδέχεται σε μεγάλο βαθμό να μειώσουν αρκετούς τύπους πόνου σε άτομα που έχουν έλλειψη (9, 10).

Μια μελέτη σε 120 παιδιά με έλλειψη βιταμίνης D που αντιμετώπιζαν αυξανόμενους πόνους, έδειξε πως η λήψη μιας και μόνο δόσης βιταμίνης D μείωσε την αίσθηση πόνου κατά 57% στο μέσο όρο (10).

Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε πως υπάρχει σχέση μεταξύ χρόνιων πόνων και χαμηλών επιπέδων βιταμίνης D που ενδέχεται να οφείλεται στην αλληλεπίδρασή της με τα νευρικά κύτταρα που αισθάνονται τον πόνο.

Τρόποι άμεσης αποκατάστασης της έλλειψης βιταμίνης D.

Η διόρθωση του προβλήματος σε περίπτωση που υπάρχει έλλειψη είναι ιδιαίτερα εύκολη. Πρέπει απλά να εκτεθούμε περισσότερο στον ήλιο ή να φάμε περισσότερες τροφές που είναι πλούσιες σε βιταμίνη D.

Εάν πάλι αυτό σας φαίνεται πολύ δύσκολο ή υπάρχει ενδεχόμενο να έχετε σοβαρή έλλειψη βιταμίνης D σας προτείνουμε να γνωρίσετε το συμπλήρωμα διατροφής D3 5000IU της Healthia. Δείτε την με ένα κλικ ΕΔΩ.

Πηγές:

(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26431139

(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16718398

(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23758943

(4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21199469

(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2620972

(6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20642395

(7) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24730754

(8) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21957236

(9) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23149532

(10) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26022378

Posted on 2017-03-23 by Γρηγόρης Καρύδας HEALTHY LIFESTYLE, HEALTH SECRETS, NUTRI FACTS 6814

Blog categories

Blog search

QR code

Είδατε πρόσφατα

Χωρίς προϊόντα